Arv, och satte in stor del i början av året, hur gör jag nu?

Så glad att jag hittat rikatillsammans, då jag lärt mig så mycket om sparande senaste tiden från att enbart haft pengar på sparkonto

Jag fick ett arv för några år sedan som legat på sparkonto, har nu fått upp ögonen för att det finns andra alternativ än vanligt sparkonto.
Jag har skaffat fonden dnb global indeks, och satte några hundra tusen där och lite på lysa nu i början av året. Tyvärr ser det ju inte alls roligt ut just nu där.

Jag har inte riktigt bestämt hur stor del jag vågar sätta i fonder och hur stor del som ska få vara kvar på konto.

Jag vill ha en chans att se pengarna växa, då jag o övrigt har liten inkomst så vore det roligt att för en gångs skull kunna unna sig att lägga pengar på något, kanske resa med familjen.

Men det sägs ju hela tiden att pengarna ska vara i fonden i 10 år eller mer, men jag vill som sagt kunna resa eller göra sådant jag inte kunnat mycket förut, kan man inte ta ut en liten del ur fonden då och då?

Jag tänker att jag hittils kanske satt in ungefär häften av pengarna som jag tänker sätta in i fonden. Ska jag vänta med att sätta in resterande summa som kanske borde vara runt 300 000. Jag har satt in lite oregelbundet nu senaste tiden lite tusenlappar här och där. Men det är såklart kraftigt på minus nu, vilket är trist men efter allt läsande här förstår jag att det inte är ovanligt med sådana här nedgångar.

1 gillning

Hej!

De +10 åren som ofta nämns som rekommendation för placeringar i aktiefonder, handlar i första hand om oddsen för att du ska ha positiv utveckling eller iallafall minst det ursprungliga investerade beloppet att tillgå. På kort sikt är utfallet mer slumpmässigt. Ser man historiskt ökar sannolikheten för positiv utveckling om pengarna kan vara investerade lång tid. Det är också därför en vanlig rekommendation är att inte investera summor man vet att man behöver i sin helhet inom några år.

Just detta behöver ju inte hindra er från att plocka en del från fonden då och då. Pengar är ju ett medel för att kunna nå mål och göra sådant man mår bra av, till exempel resa med familjen.

Detta är en viktig fråga och risktolerans är individuell så det är svårt att komma med en generell rekommendation, men har du inte tagit del av följande avsnitt om risk kan det kanske ge en del input i frågan:

Det finns många andra matnyttiga avsnitt också och det är inte fel att läsa på för att komma fram till vad som är rätt strategi för just dig.

Nedgångar, större eller mindre, är som du nämner något man ska vara beredd på att det kan ske. Om det har känts jobbigt med nedgångarna nu, kan det vara idé att sprida ut insättningarna över tid. Det finns även ett avsnitt som tar upp frågan om att investera allt på en gång eller sprida ut över tid:

Lycka till med investeringarna! :+1:

2 gillningar

Tack, jag förstår, eller jag förstår mer och mer rättare sagt.

Den största delen information om hur man ska göra utgår dock från att man månadssparar med nya pengar.

Ska jag göra annorlunda då alla pengar som kommer användas till fondsparande redan finns. Dvs det finns väldigt lite utrymme för att spara från min inkomst, den lilla summan tänker jag är bäst att ha på sparkonto då den säkerligen behöver användas ganska snart. Lite buffertsparande med andra ord

Det långsiktiga sparandet har jag alltså fått möjlighet till nu genom arv.

En annan djungel är detta med skatter och avgifter, där är jag rädd att göra fel.

Då jag blev kund hos Avanza fanns där två såkallade isk konton. Vet inte om jag fyllde i något så det blev två som öppnades. Funderar nu på om jag kan använda det andra isk kontot till att sätta en liten del av pengarna som är tänkt till barnen? Eller blir det onödigt mycket avgifter då varje fond kostar i avgift.

I nuläget är jag sambo men då jag bott ensam hade jag rätt till bostadstillägg/bidrag . Skulle jag bli ensam idag eller i framtiden skulle jag nog inte vara berättigad till det längre, vilket skulle ändra hela min situation då måste jag använda detta arv för att betala hyra varje månad istället.

Hej!

Vad klok du är som inte gjorde som jag. Samma dag år 2018 jag fick mitt arv i princip sulade jag in allt på börsen, sen följde fantastiska börsår och det var först efter 1-2 år som jag bara: “Hmm, man borde kanske ha en buffert.” :sweat_smile:

Mitt tips brukar vara att sätta 50% på börsen och 50% på sparkonto så har man gjort 50% rätt vad som än sker. Precis som du har gjort! BRA! :clap:

Börsen går upp: “Nice! Jag har pengar på börsen!”

Börsen går ner: “Nice jag har pengar på sparkonto och kan sova gott hur mycket börsen än kaosar.”

Sen är det såklart tråkigt när det går ner. Fast när du gör det ska du tänka såhär: "Tänk om jag hade ärvt dessa pengar i form av en globalindexfond som personen ägt länge och varit med om hårda nedgångar förr. Hade jag då sålt av den för att få kontanter?

Jag minns min första nedgång med fasa i Coronakraschen 2020. :scream:

Jag sålde inte det som gick ner vilket var min globalfond, däremot sålde jag hälften av mina enskilda aktier som gått upp 100% och köpte en allvädersportfölj i panik när räntorna redan gått upp och var jättedyra att köpa. :person_facepalming:

Sen gick min enskilda aktier upp 600% till. Hade jag bara behållt dom och sålt på 600% toppen hade jag varit ca 500 000 kr rikare. :face_with_head_bandage: :dizzy_face:

Nu hade jag iaf hälften av aktierna kvar och kunde sälja till det högre priset.

Efter jag sålt kollapsade aktien och därmed var min karriär i enskilda aktier över. Jag har haft min tur där.

En annan sak jag har gjort var att jag sålde mitt guld när det var över 2000 dollar unset för guldpriset hade aldrig varit så högt. Nu står guldpriset i över 3000 dollar unset. :person_facepalming:

Sensmoralen i historien är att man inte ska fippla med sin portfölj.

Hade jag bara:

1.) Tagit ett djupt andetag, insett att börsvärdet på min portfölj inte på verkar mitt dagliga liv.
2.) Surfat in å forumet och bett om råd. (Som du gör nu, Toppen!) Så hade jag säkerligen fått goda råd och om jag följt dom hade jag garanterat varit rikare.

Pilla inte din portfölj. Har man en gång köpt något ska man nog bara låta det vara. :innocent: Jag tänker på det som en grönskande trädgård. Let it be. :innocent:

Hoppas detta hjälper! OCh bara sitt still i båten för det gör vi här i forumet. Jag har också DNB Global index så jag anser du har valt helt rätt!

Tänk dig 5 år in i framtiden så kommer du vara glad att du bara satt still i båten. :grinning:

om du har alla pengar på ett isk eller på tio isk så blir skatten densamma.

Rätta mig gärna om jag har fel. :innocent: @emilv (Jag vill minnas du svarade på just denna fråga.)

Det är dock dumt öppna 10 ISK för varje insättning blir mera skatt. Du kan överföra pengar från ISK 1 till ISK 2 utan att det kostar något. :innocent:

Har du samma fonder på de olika kontona spelar det ingen roll vad gäller avgifter. Avgiften tas av den totala summan pengar och den är samma oavsett hur många ISK du har. Detsamma gäller skatten. Det är inte fel att ha ett separat konto till barnen som mental bokföring.

Eftersom du satte in en större summa i början av året, som nu gått ner mycket, är det ju samtidigt läge att köpa nu. Och du verkar ju ha en del kvar. Du verkar inte ha planer för att behöva sälja av allt inom kort, endast lite för mindre eventuella saker, som att resa etc. Så det talar ju också för att köpa mer nu när börsen gått ner mycket. Alternativt lägga hundra tusen på bankkonto som buffert. Antar att du har ett jobb och är med i a-kassan.

Om jag har dnb global index på det ena isk, ska jag då alltså ha den på det andra kontot också för att slippa avgift.

Hade först tänkt ta avanza global på det andra isk kontot ( i samma bank) eftersom den har lägre avgift

Men är det alltså bättre ta dnb global på bägge kontona ?

det är väl bara att man skall ha en lång tidshorisont tills dess du ‘måste’ eller ‘behöver’ pengarna. Resor och extranöjen är ju inga måsten.

Att ta ut pengar att använda på nöjen i tider utanför en nedgång är ju enbart positivt. Du realiserar en vinst för att använda på något som ger värde åt dig själv. Så det är inga ‘problem’ alls på något sätt.

Sätt in pengar ta ut dem när du behöver.
Framförhållning 2 dagar.
Så kör på, upp och ner går det, ibland går det upp och ibland går det upp.

Nej att jag ska ha ett till isk konto var i sig inte för att slippa några avgifter utan isåfall bara för att separera barnens pengar.

Men sedan förstår jag inte hur du menar.
Men om jag har en fond eller delar upp den på två spelar alltså inte någon roll för fondavgiften?

Säg att jag har en fond med 0.22 i avgift. Sedan köper jag den fonden på ett till isk. Då har jag två fonder med 0.22 avgift. Hade det varit bättre att jag haft alla pengar i en av de fonderna än att betala för en till av samma fond.

Alltså 100 000 på ett isk med dnb global index fond

Sedan ett till konto med 100 000 kr och dnb global index.

Hade det varit bättre att ha 200 000 i en fond. Än uppdelat på två fonder av samma fond.

Att ha flera isk i sig har jag förstått inte spelar någon roll vad gäller skatt. Nu tänker jag bara på fondavgifter

Om jag tex ska träna 6 timmar varje vecka på gym. Är det ju bättre att träna alla dessa timmar på ett gym. Istället för att betala två gym medlemsskap och träna 3 timmar på varje ställe. Eller funkar inte den jämförelsen? Här kanske det inte blir så?

Avgiften 0.22 är 0.22% (procent!). Så det spelar ingen roll om du har fonden på ett eller två eller tio konton. Det är snarare som om du skulle betala 10 kr per timme för din träning. Då spelar det ingen roll om du tränar 3 timmar för 30 kr på ena och 3 timmar för 30 kr på det andra, eller 6 timmar för 60 kr på bara det ena. Totalsumman för båda uppläggen är 60 kr. Hoppas det gjorde det tydligare. Heja dig som ställer frågor och har gjort en resa för att förvalta det här arvet väl!