Så glad att jag hittat rikatillsammans, då jag lärt mig så mycket om sparande senaste tiden från att enbart haft pengar på sparkonto
Jag fick ett arv för några år sedan som legat på sparkonto, har nu fått upp ögonen för att det finns andra alternativ än vanligt sparkonto.
Jag har skaffat fonden dnb global indeks, och satte några hundra tusen där och lite på lysa nu i början av året. Tyvärr ser det ju inte alls roligt ut just nu där.
Jag har inte riktigt bestämt hur stor del jag vågar sätta i fonder och hur stor del som ska få vara kvar på konto.
Jag vill ha en chans att se pengarna växa, då jag o övrigt har liten inkomst så vore det roligt att för en gångs skull kunna unna sig att lägga pengar på något, kanske resa med familjen.
Men det sägs ju hela tiden att pengarna ska vara i fonden i 10 år eller mer, men jag vill som sagt kunna resa eller göra sådant jag inte kunnat mycket förut, kan man inte ta ut en liten del ur fonden då och då?
Jag tänker att jag hittils kanske satt in ungefär häften av pengarna som jag tänker sätta in i fonden. Ska jag vänta med att sätta in resterande summa som kanske borde vara runt 300 000. Jag har satt in lite oregelbundet nu senaste tiden lite tusenlappar här och där. Men det är såklart kraftigt på minus nu, vilket är trist men efter allt läsande här förstår jag att det inte är ovanligt med sådana här nedgångar.