Arv - vad kan man styra?

Hej på er. mitt första inlägg här och hoppas på många kloka råd. :slight_smile: Min mor och far vill skänka en större summa pengar till ett fosterbarn den dagen de lämnar jordelivet. Utmaningen är att hon och hennes familj inte riktigt delar mina föräldrars (och min) värdering kring hur pengar ska hanteras, det blir väl mycket lyxkonsumtion när det kommer in större summor…

Tanken från mig är att de i testamentet skriver det som enskild egendom och att pengarna ska placeras i en kapitalförsäkring på henne med viss periodiserad utbetalning men frågan är vad som faktiskt är möjligt, något som mina föräldrar skulle gilla vore om man kunde betala ut % av kapitalet vid ett eller två tillfällen per år, tänker FIRE 4%…
Naturligvis kan hon ändra detta som hon själv vill eftersom det står på henne men förhoppningen är att hon ska följa mina föräldrars önskan om en bra ekonomisk framtid för deras familj.

Överkurs, vad händer när hennes barn ärver henne? Klumpsumma eller kan man styra saker även så långt in i framtiden?

Tankar och ideer?

Hur vore det om hon nu fick t.ex. 25% av summan som förskott på arv medföljt av några kloka ord, böcker, rådgivningssamtal etc.

Det hon inte får veta är att det vankas mera i framtiden om hon faktiskt ansvarsfullt hanterar den första summan. Om inte går arvet till någon annan.

1 gillning

Finns det inte möjlighet att starta ett konto av något slag där utbetalningen börjar när de går bort? Eller det kanske är en massa byråkrati som ska dras i långbänk då?

Annars kanske god man är något som passar?

Alternativt upprättar du, fosterbarnet och föräldrarna ett avtal som styr att pengarna sätts in hos dig och du har samma summa i skuld till fosterbarnet som ska betalas av månadsvis eller något liknande.

Annars tror jag arv kommer som klumpsumma.

Sedan är det nog viktigt att de i sitt testamente önskar på ett tydligt sätt hur pengarna ska användas.