Håller på med testamente då jag sparar till mina barnbarn i 3 olika konton som tillhör mig. Nuvarande barnbarn är 1,5 år respektive 6 månader och fler lär det väl bli.
Pengarna ska delas lika , men vad innebär just det? De har ju levt olika länge och jag började ju när barnbarn 1 föddes och alla är ju inte här än. Åker barnbarn 2 med på ett bananskal och får exakt hälften av summan eller hur ska man tänka? Som ni märker är jag liiite förvirrad i det hela och osäker på om jag lyckas få fram min tanke om lika beloppet. Hmmm kanske inte ska hålla på med sådant här på nyårsdagen…
Vad menar du med bananskal?
Vid regelrätt arv delas tillgångarna lika oavsett ålder på arvtagarna.
Om det däremot rör sig om regelbundet sparande till barnen så bör det äldre barnet rimligen ha mer på kontot.
Edit: Då det bara skiljer ett år mellan barnen borde inte skillnaden behöva bli så stor, procentuellt.
Eller så gör man som amish-folket och ger den yngsta den största förmögenheten. De äldre syskonen har ju vanligen tid att anskaffa sina egna förmögenheter innan föräldern trillar av pinn.
Intressant. Hur viktas andelarna?
Bananskal?? Jaha, jo det är ett skånskt uttryck Att barnbarn 2 liksom bara hänger på barnbarn 1 då jag började spara först och främst när b1 föddes…
Hehe, ja så kan man också se på det.
Jo förstår vad uttryclet betyder, att man bara råkar hänga med. Förstår inte riktigt hur det blir bananskal ifall de får 50/50
Det jag menar är om säg att barnbarn 3 kommer till världen när barnbarn 1 är 3 år. Men det verkar enklast att dela helt lika med så många barnbarn som jag kommer att få. Känns lättast, spec när jag är så kass på att förklara tydligen Och det kanske blir mer jämn fördelningen då jag kommer att skriva att utdelning tidigast blir ex när de fyllt 25 år vilket de gör olika år. Vet hur jag själv var i 20 årsåldern.
Hej!
I det här avsnittet så tas den här frågan upp:
Åh, Tack ska du ha!
Jag skulle köra allt på samma konto och sedan dela det lika mellan barnbarnen.
Tror dom kommer uppleva det som mer rättvist än att den äldsta får mest.
Ja det blir nog bäst trots allt.
Förhoppningsvis är barnbarnen vuxna när du dör och då spelar det ingen roll om alla får lika mycket, tycker jag.
Om ett av barnbarnen är 15 och ett annat är 2 så blir det lite skillnad. Du kan kanske ha egna sparanden till alla barn i ditt namn tills barnen blir äldre så att de om du dör när de fortfarande är små får olika mycket pengar. När barnen sedan blir “stora” kan du slå ihop alla sparanden och skriva i testamentet att pengarna ska delas lika mellan barnbarnen.
Men om du lever länge nog för att ge alla dina barnbarn pengarna du sparat till dem kommer dom ju också få ”lika mycket” (slutbeloppet kan variera stort beroende på tajmingen på start och uttag så klart).
Så om du dör förtidigt och vissa av barnbarnen fortfarande är små kanske det är minst lika rättvist att alla de yngsta få åka bananskal som du uttrycker det.
Tror du kanske låser dig lite vid att varje sparad krona ska vara tingad till ett specifikt barnbarn. Så måste man ju inte göra.
Så du tänker nu är på inget vis fel, och skulle tro de flesta gör så. Men tror att det blir enklare att ha allt på ett och samma konto som någon skriver ovan.
När ett barnbarn blir gammalt nog att få utdelning får dem 1/(totalt antal barn)*[saldo på kontot]. Då får du också ändra i testamentet så att detta barn inte längre ärver en del av detta konto.
Edit, om det riskerar bli mycket pengar, och det är väldigt viktigt för dig att alla får lika mycket, kan du välja att inte dela ut alla pengarna och behålla en liten buffert, och sedan fördela denna buffert till de barnbarn som fick minst pengar. För hur du än gör kan det skilja ganska mycket
Har 3 olika konton för jag visste inte vilket som var/är bäst så tänkte testa nu i ca 2 år, Handelsbanken, Lysa och Avanza. Ett litet experiment helt enkelt. Men tanken är att sedan välja ett av dem och slå ihop allt för enkelhetens skull.
Det beror ju på hur du placerat på respektive ställe. Är det exakt samma placering avgör avgifterna utfallet.
Jag hade lagt allt i samma påse och skrivit att det ska delas lika mellan alla för mig, vid dödsfallet, kända barnbarn. Ta också höjd för funderingar kring särkullbarn och eventuella ”barn på byn” etc.
(Sådana är vanligare än de flesta vill tro.)
Testamente blir bäst om det är tydligt. Jag (snart 50) har inga barnbarn (än) och ser det nog mest naturligt att bara dela det som blir kvar på mina två kids, oavsett hur många barn de har eller inte har när jag stupar.
Kan du inte köra indexerat? Barnbarn1 får 20 000kr när hen fyller 18. När det är dags för barnbarn2 får hen också 20 000kr fast indexerat?
Resten kan du ha på kapitalförsäkring där alla kända är förmånstagare och delar lika på värdet när du trillar av pinn?