Åsikter om Avanza Auto 1

Beror ju på vad syftet med dina räntefonder ska vara? Kollat @Zino tråd om räntetriangeln och olika syfte för räntefonder?

I min egen mellanriskportfölj så är syftet framförallt maximal diversifiering mot aktierna, och då är det så långa räntefonder som möjligt med låg kreditrisk, som gäller. T.ex Captor Iris.

Ett annat syfte är även skydda mot oväntad inflation och då passar realräntorna in.

Syftet med räntefonderna i min portfölj är inte avkastning (företagsobligationer IG/HY) och inte heller stabilitet (korta räntefonder, låg kreditrisk).

Även om räntefonder Som Captor Iris och DI Real är ganska volatila så behöver det inte vara en nackdel eftersom det kan till och med vara önskvärt med en högre (negativ korrelation) volatilitet bland räntorna för att kunna matcha aktierna och därmed jämna ut kurvan istället.

Även om det är en mellanriskportfölj (60/40) så kan ju sparhorisonten i en sådan portfölj vara lång. Då ser jag ingen större anledning att försöka få till en kortare snittduration.

Hur portföljerna kommer ha gått om ett år kan jag omöjligen svara på… Är det bäst absolut avkastning eller bäst riskjusterad avkastning du är ute efter? Är det det förstnämnda så kan du ju likaväl köra enbart aktiefonder, men är det det sistnämna så vill man ju ha tillgångar och fonder med låg korrelation till varrandra tänker jag.

6 gillningar