Väldigt inspirerande inlägg, tack ska ni ha! Jag har läst om den ultimata allvädersportföljen tidigare men har tittat lite närmare på det under den senaste veckan. Idag såg jag dessutom RT avsnittet med Zino. Jag köper resonemanget med allvädersportföljen rakt av och jag funderar nu fram och tillbaka hur jag ska bygga upp en egen sådan.
Jag har själv en psykologisk profil som finner detta väldigt tilltalande, nästan beroendeframkallande som du skriver Rimma. Det finns dock några saker som jag behöver lära mig och bli bekväm med först innan jag implementerar på riktigt, tex grunder som att välja och handla ETF:er, och hur jag ska tänka när jag volatilitetsviktar och justerar balansen för tillgångsslagen i en avancerad portfölj. Det finns säkert en del no-go’s att tänka på. Som de sa i avsnittet blir det kanske svårt att kopiera portföljer rakt av utan att veta vad man köper eller vad man gör. Det är t ex också en mental omställning att ta in så mycket guld i portföljen.
CAGR, Sharpe, Sortino… så lärorikt, så mycket nytt att utforska. Jag har hittat en ny hobby, yay! ![]()