Under julledigheten har jag suttit mig ner och ändrat mina fondportföljer och skulle vilja höra olika åsikter. Utgångspunkten är att ha akitefonder med låga avgifter och skapa en bred riskspridning.
Jag har kollat på Avanzas olika fonder men är inte så förtjust i att de är matarfonder, har läst lite om det och tycker det låter mindre bra, tex att just Avanza global skattas högre då den fond de kör in allt i ligger i luxemburg. Kan jag inte själv förklara hur det funkar helt anser jag att det är bäst att avstå för min egna del.
Jag har kollat på Lysa och investerat 1.5k för att testa. Dock gillar jag inte att 20% ligger i Sverige och har därför valt att pausa sparandet för att jämföra i framtiden med mina egna portföljer. En flytt kan eventuellt ske om det är så att det presterar bättre jämfört med mina egna portföljer. Utvärdering kommer ske om 5år.
Jag är en väldigt passiv investerare men tycker inte att det är jobbigt att uppdatera mitt excel dokument en gång i månaden och genomföra ombalansering 1 gång per år.
Jag har 3 ISK konton just nu med olika mål.
ISK Investering
Kapital: 170k
Månadspara: 4-6k
Aktiv investeringsplan 10år
Passiv investering 15-20år,
Tanken är att aktivt investera på detta konto i 10år efter det kommer jag sluta månadsspara och låta det sköta sig självt. Ska följa COAST FIRE tänket.
ISK Pension
Kapital: 15k
Månadspara: 1000-1500kr
Investeringsplan 25 - 30år
Är mitt safe konto om allt skulle gå åt skogen, tanken är att ALLTID månadspara har oavsett vad.
ISK Barn
Kapital: 11k
Månadspara: 500-1000kr
Investeringsplan 20 - 25år.
För framtida barn, ska vara pengar vid hjälp av första köp av boende
Här är de tänka fonderna för de olika Portföljerna och fördelningen där emellan.
Jag tycker det spontant ser väldigt välbalanserat ut. Jag är ju inget fan av Spiltan Aktiefond Investmentbolag, för det innebär t.ex. att du i din Investeringsportfölj har en väldigt stor exponering mot t.ex. Investor som återkommer i alla dina fonder i portföljen förutom AMF Stilla Havet. Men å andra sidan har vi haft en diskussionen om Investmentbolag i den här tråden.
Om jag ändå skulle säga något att överväga, så skulle jag lagt in 5-10 procent guld för balansering av risk och skydd vid nedgång. Men det är typ allt jag kan komma på som skulle kunna förbättra.
Det andra som också skulle kunna förbättra - givet att du vet vad du håller på med är belåning. Särskilt eftersom tidshorisonterna är höga.
Det jag kan se är väl att du jämfört med “dina egna” portföljer har en övervikt mot tillväxtmarknader i barnsparandet?
I barnsparandet hade du kunnat förenkla genom att gå ner till 1 fond med SPP Aktiefond Global A som följer MSCI ACWI och inkluderar tillväxtmarknader, då behöver du inte ens balansera om, till samma avgift typ.
Du kan göra det lite billigare själv genom att välja en prisvärdare tillväxtmarknadsfond, beror på hur mycket man värderar bekvämligheten där (och om du vill övervikta tillväxtmarknader).
AMF Aktiefond Stilla Havet har en ganska kraftig vikt mot Japan (30+%) som du redan får ta del av i LF Global. Men den är som jag förstår också aktivt förvaltad?
Ser bra ut. Vad är anlädningen att du väljer LF Tillväxtmarknad indexnära istället för Avanza emerging markets om du har sparandet hos Avanza? Jag själv hade användt allt likadant som i Barnsparandet. Jag tycker du har lagom EM i den portföljen.
80% Global index
20% Tillväxtm index
Om du ska följa pensions entrelösningar och Lysa hållbar fördelning.
80% Global index
20% Sverige index
Jag håller med dig gällande exponering mot Investor etc. Därför har jag funderat om det kanske hade varit ett alternativ att slopa Spiltan Akitefond Investemtnbolag och lägga till 10% över på SEB Hållbar Sverige Indexnära. Innehåller som sagt Investor men inte i lika stor utsträckning och jag för en bredare täckning. Så 15% istället för 5% på SEB Hållbar Sverige Indexnära kanske?
Gällande guld så anser jag att jag är redo att ta lite “större” risker. Har relativt låga boendekostnader och belåning på lägenhet ligger på 70% och är amorteringsfritt 5år framöver, så är ganska lugn för framtiden om det skulle bli väldig oroligt på marknaden.
Den fördelning beror väl lite på att jag är redo på att ta lite större risk där. Jag har kollat på SPP Aktiefond Global A innan och som du säger kanske kan det vara en bra lösning, behöver jag inte alls lägga något tänk på den gällande ombalansering. Ska fundera på det!
AMF Aktiefond Stilla Havet Yes den är aktiv, har väl den lite för att komma åt lite mer pacific området, Australien etc.
Det blev nog ett litet missförstånd där haha! Menar att jag inte vill ha guld i min portfölj då jag känner mig ganska säker med buffert & boende och vill därför ta större risk med bara Aktiefonder. Så om det skulle det bli svajigt på marknaden är jag inte orolig för droppar.
Efter att ha läst tråden gällande investmentbolag som du länkade @janbolmeson blev jag lite inspirerad av diskussionen och har nu gjort om min fördelning i Sverige. Jag har jag bytt ut Spiltan Akitefond Investemtnbolag och SEB Hållbar Sverige Indexnära mot PLUS Allabolag Sverige Index och PLUS Småbolag Sverige Index. Med denna nya fördelning får jag en exponering mot ca 610 bolag på den svenska marknaden och därmed slipper en stor exponering mot investor som jag faktiskt vill undvika då jag har det så i min nuvarande portfölj.
Har även funderat på att kanske byta ut LF Global, LF TIllväxt och AMF Stilla havet och ersätta den helt mot SPP Aktiefond Global A då den innehåller tillväxtmarknader som @ramagon påpekat.
Fördelen här är väl att det blir VÄLDIGT simpelt och min genomsnittliga avgift går från 0,35% till 0,31% på Avanza. På LF blir det 0,34% istället för 0,33%.
Vad tror ni om dessa två nya alternativ? Fördelar/Nackdelar?