Vi bor i krokarna så är där nästan hela tiden om somrarna. Mina tankar:
- 5 och 7 är nog en rätt bra ålder för besök på Astrid Lindgrens värld.
- Har man möjlighet så är det som tidigare sagt en fördel att gå utanför semesterveckorna, det är rysligt mycket folk v.29-31. Jag skulle rekommendera två dagar, man hinner inte med alla föreställningar man vill se på bara en dag, särskilt inte under semesterveckorna när vissa föreställningar kan vara fullsatta. Förra året var det främst Ronja som var problem att få plats till under semestern, men de ska ha byggt ut den scenen i år för att få plats med fler åskådare.
- Vi rekommenderar Fröken Prysselius Allsång på Lilla scenen. Det är lite av en doldis som brukar vara riktigt underhållande.
- De har haft nån “rekommenderad” ålder (9?) på slutstriden i Bröderna Lejonhjärta men det kan man ignorera, vår äldsta som var 4,5 förra sommaren var otroligt entusiastisk över att se Katla, vilket han gärna gjorde om och om igen.
- Ta med egen lunch är ett bra tips, maten på restaurangerna är annars av typ skolmatsalskaraktär (vilket duger gott åt mig men min sambo rynkar lite på näsan) och kostar en dryg hundring per person. Kan tillägga att de har flera grillplatser som är laddade med kol osv så vi brukar ta med finkorv som vi grillar.
- Regnar det finns det ett lekland (Kalles lek och lattjo) bara några hundra meter från “Aaa-Ell-Vee” (som ursprungsbefolkningen säger) men det är ju “leklandsdyrt”.
- Vill man hitta på nått naturigt så finns exempelvis Rumskullaeken/Kvilleken (Sveriges äldsta och största träd och en av de grövsta ekarna i hela Europa) med närliggande Norra kvills nationalpark (typ urskog) nordväst om Vimmerby och Brantestads naturrunda (vandring i skog och kulturmiljö med hästar, kor och grisar i hagar) med grillplats vid sjön Yxern nån mil åt Västervik (som är en jättefin stad).