Återbetalningsskydd pensionssparande

Jag har hittills inte haft något återbetalningsskydd på min tjänstepension. Jag har varit ensamstående så har inte funnits något behov. Nu har jag dock en son på två år (jag är ensam vårdnadshavare) och funderar på om jag kanske borde ha ett återbetalningsskydd iaf. Det som talat emot är att jag har en ganska låg inkomst och jag har förstått det som att ett återbetalningsskydd kan minska pensionen med upp till 10 %. Hur hade ni gjort? Lagt till det nu och sedan plockat bort det längre fram? Är 43 år och som det ser ut nu är det bara några få kronor extra per år som betals ut men det kommer ju ändras med åren. Sedan ska man ju komma ihåg att plocka bort det också…

Svaret är att “det beror på”. I ditt fall beror det väl på dels om det finns andra tillgångar sonen skulle ärva om du dog? Och hur sonen skulle växa upp om du dog? Har du t.ex. syskon med god ekonomi som hade tagit hand om honom kanske ersättningen från TGL räcker och den barnpension som man får som minderårig när ens föräldrar dör.

Se här om tjänsteman: (TGL belopp - hur mycket betalas ut? | Avtalat.se)

Men på frågan “Hur hade ni gjort?” så hade jag fokuserat på sonens trygghet och aktiverat återbetalningsskyddet och tänkt att jag eventuellt får jobba några månader till innan jag kunnat gå i pension till följd av det, vilket jag varit OK med!

3 gillningar