Hej! Jag är i 35-års åldern och har nyligen bytt tjänst där jag gått upp ca 10 000 kr i lön, till ca 45 000 kr. Min arbetsgivare har tjänstepensionen hos Kåpan och för den valbara delen har jag gjort ett aktivt val till LF Fondförsäkring och satt in 100% i LF Global Index. Jag räknar med att ha stora summor pengar i tjänstepensionen när det väl är dags att sluta jobba. Till historian hör att jag har sambo och vi nyligen fått vårt första barn. Vi båda sparar privat till pensionen också eftersom vi vill sluta jobba tidigare, senast vid 60. Så till min fråga: borde jag ha efterlevnadsskydd på min tjänstepension? Det kostar ingenting, utan det är arvsvinsterna man blir utan. Även utan arvsvinsterna kommer min tjänstepension handla om miljoner och det vore synd om min sambo/barn går miste om detta om jag dog i förtid av tex olycka eller sjukdom. Å andra sidan kan man väl inte gå runt att tro att man ska dö, och i händelse av förtida död finns det andra pengar/tillgångar att ärva. Hur resonerar ni? Har ni efterlevnadsskydd på tjänstepensionen?
Med småbarn och i relativt unga år tycker jag absolut man ska ha efterlevandeskydd. Speciellt om man har större inkomstklyfta så det skulle bli svårt för den andre att klara sig. Man kan alltid senare i livet, om det inte behövs längre, koppla bort det.
Jag tycker att den här frågan är svår och det är nog lätt att göra mentala kullerbyttor.
Om jag hade kunnat ta mitt ISK och vara med i ett nationellt lotteri där jag får en andel av alla avlidnas ISK:n men hela mitt ISK försvinner från familjen om jag dör - skulle jag göra det?
Förmodligen inte, det tror jag att få skulle göra.
Egentligen är det precis samma fråga som med tjänstepensionen, enda skillnaden är att det ofta aktivt måste väljas till efterlevandeskydd i pensionen.
Förut tänkte jag att efterlevandeskydd borde väljas bort för att få mer avkastning men numera är jag mer osäker.
Jag har efterlevandeskydd på löneväxlad pension men inte på den kollektivavtalade och jag känner inte att jag har funderat färdigt kring detta.
Det är en lite speciell situation då jag inte kommer att behöva mer avkastning för att klara min pension och min familj behöver inte heller pengar från min tjänstepension då vi har ett stort privat sparande.
Det finns med andra ord inget självklart val för mig då utfallet blir bra oavsett.
I ditt fall skulle jag aktivera efterlevandeskyddet nu när du är ung och det inte kostar så mycket och ta bort det när du blir äldre och inte längre behöver det, dessutom blir det dyrare att ha det med åldern när sannolikheten för att du avlider ett givet år är högre.
Kloka tankar och inget givet svar. Får grubbla vidare. Tack ska ni ha!
Instämmer till fullo. När barnen flyttat hemifrån kan du ta bort det (alt om du då har så pass bra pension att du tycker att du kan unna dig att ge familjen pengarna).
Har du nyligen ändrade familjeförhållande (sambo, barn mm) så ring och lägg till efterlevandeskydd, då får du även efterlevandeskydd på redan intjänad pension. Har du inga ändrade familjeförhållanden så får du bara efterlevandeskydd på kommande inbetalningar. Den infon fick jag när jag la till efterlevandeskydd för några år sedan (också Kåpan). Kan vara värt att ha i åtanke ifall man går och drar på beslutet!
Glömde skriva att jag har efterlevandeskydd, med mina barn som särskilda förmånstagare. Brukar annars vara sambo/make/maka som är det. Känns som en extra trygghet ifall jag skulle gå bort, då jag inte haft möjlighet att spara ihop några större summor för dom att ärva.
Sambon tryggar jag för via en livförsäkring som han är förmånstagare till.