Hej!
Någon som har räknat på eller vet vad det faktiskt kostar att ha återbetalningsskydd på tjänstepensionen?
Är 45 år mitt i livet med familj, men vi har det rätt gott ställt så vill inte ha det om det är för dyrt…
Står att pensionen blir lägre när man läser på, men inte hur mycket det påverkar i % eller liknande.
Intressant om någon gjort beräkningen. Liknande situation här om än andra sidan 40-strecket. Majoriteten av tjp med skydd.
Min tanke har varit att arvsvinsterna ändå är så små innan man närmar sig pensionsålder och samtidigt är det då det kan vara ett bra skyddsnät för familjen även om annat kapital finns.
Har även tänkt att det är enklare att plocka bort än tvärtom med hälsoprövning etc.
Men å andra sidan, när det närmar sig tiden då det blir mer lönsamt att få arvsvinster kommer förmodligen kapitalet vara mer betydande och ”försäkringen” därigenom värd det.
Det här är inget svar till dig men eftersom jag är en av dem som haft nytta av återbetalningsskyddet vill jag ge berätta: Min man dog hastig i sjukdom när våra tjejer var 10 och 12 år. Tack vara hans tjänstepension har vi kunnat bo kvar i villan, haft ett lättare liv och barnen har kunnat få med sig en slant in i vuxenlivet. Jag kunde gå ned i arbetstid under de första åren när tjejerna var vilsna och behövde mer tid med mig. För oss har det varit ovärderligt!
Kan precis som andra berätta om fördelarna att ha kvar återbetalningsskyddet. En väninna till min mamma miste sin make när barnen var ca 5år gammal. Tack vare hans pension kunde hon o barnen leva ett drägligt liv
Sedan berätta om nackdelen med att plocka bort återbetalningsskyddet. En nära släktings make hade plockat bort återbetalningsskyddet men han dog vid 62års ålder. Änkan fick mycket knapp pension eftersom hon hade jobbat mycket lite. De hade nog tänkt att leva på hans pension som gamla
Jag har återbetalningsskydd på tillräckligt många av pensionsfonderna så att min fru kan leva bra, och har inte återbetalningsskydd på dem jag skall ta ut först och vara den extra resekassan när vi är under 60…
Ser det inte som allt eller inget, utan tänk efter om någon annan är beroende av din pension. Därefter kan du se vilken av pensionerna som är mest fördelaktig att ta bort återbetalningsskyddet på.
Är ungefär i samma ålder som du och hade liknande funderingar när jag gick igenom tjänstepensionen för några år sen. Minns inte exakta siffror, men kom fram till att en livförsäkring var någorlunda likvärdig i kostnad, så valet föll på en sådan istället. Den ger ju ett skydd på samma sätt, fast mer flexibel så att den kan motsvara behovet vid ett dödsfall. Finns säkert fler faktorer att ta med i ekvationen och man är lagd åt det hållet, men så tänkte jag.