Tjänstepension efterlevandeskydd

Vet ej om detta har varit uppe eller andra har frågat men ska man lägga in efterlevandeskydd på tjänstepensionen och förlora att ärvsrätten från dom i samma årskull?

Om man tänker på sin familj och om någon också har livförsäkring? :person_in_bed::latin_cross:

Olika bolag har olika regler.
Ibland blir det struligt om man inte har efterlevandeskydd och vill lägga till det.
Kan krävas en seriös hälsoundersökning ( man får betala själ) för att visa att man är vid normal hälsa. Detta för att personer som får allvarliga terminala sjukdomar inte skall kunna snuva kollektivet på arvsvinster genom att ta ut pensionen i förtid på kort tid.
OM du lägger in efterlevandeskydd sjunker din utbetalning. . Ca 10-15% lägre har jag sett på mina.
Lite av mina erfarenheter:
Jag hade ca halva min tjänstepension i ett stort Svenskt bolag.

• För länge sedan 15+ år sedan frågade jag om man kunde lägga till efterlevandeskydd.
    Svaret jag fick var ja men bara med en godkänd utförlig hälsoundersökning.
  • Dock efter riktåldern när jag skulle starta uttag av denna pension fick jag reda på via utskicket och direkt fråga att det gick fint att i samband med starten av uttaget fritt välja upp till 20 års utbetalning MED efterlevandeskydd utan några frågor eller undersökningar. Vet inte om det var min ålder nu som gjorde att reglerna var enklare.

OM efterlevandeskydd är lämpligt får man själv avgöra. I mitt fall anser jag att det är det om jag har ett val. Min fru kommer statistiskt överleva mig med kanske 10 år och gillar att resa.

1 gillning

Individuellt beslut utifrån egna förutsättningar. Personligen sket jag i det. Det finns en tråd nånstans redan. :grinning_face:

2 gillningar

En skåning tål mycket högre risk en det lilla eller hur @angaudlinn ?! :rofl::joy:

2 gillningar

Det sitter inte i myllan. Det sitter i risktålighet och tillgångarna samt ansvaret.

1 gillning

Sant mer att man har typ 2 miljoner där nu och känns dystert om man dör att dm går till någon annan

Vilken TP har du?

Själv har jag återbetalningsskydd i Saf-Lo men ej Familjeskydd.

Saf lo

Har det i 2 indexfonder på seb

SEB indexnära A

SEB usa indexnära c usd lux

Dom är breda och har låg avgift

Kolla bara att du har återbetalningsskydd det ska du ha. Då utbetalas dina pengar till efterlevande.

Familjeskydd ska du inte ha då ddn kostar dig mycket pengar.

Det ser du när du går in i försäkringen eller hos Fora.

1 gillning

Jag tillhör dem som har tagit del av efterlevandeskyddet efter en anhörigs bortgång och det har underlättat mycket för mig som anhörig.

Både jag och min fru har det påslaget även om vi skulle kunna klara ekonomin utan det i händelse av att den andra går bort. Jag skulle inte vilja att mina pensionspengar ges bort till andra om jag går bort, tar hellre något lägre förväntad pension och att pengarna stannar inom familjen.

3 gillningar

Det är väldigt lite pengar man får i arvsvinster innan man når de högre åldrarna.

Det kan evt. vara värt att ta bort efterlevandeskydd när man är äldre (någon gång efter 50-60?) men innan dess är arvsvinsterna för små för att motivera det.

Det är heller aldrig ett problem att ta bort efterlevandeskyddet, det kan bara bli problem om man vill lägga till det men blivit sjuk eller dylikt.

Jag tycker att unga personer ska ha det då det kostar så lite. För äldre är det lite mer beroende på situation.

De pensionsrådgivare jag har pratat med har sagt och gjort likadant.

4 gillningar

Va’ fan?! :oncoming_fist::sweat_smile:

3 gillningar

Ha ha blir 50 nästa år är det kört då :love_you_gesture:t2:

1 gillning

Kör både återbetalningsskydd och familjeskydd på maxnivå via Avtalat (tidigare Collectum). Vet att familjeskyddsdelen har blivit dyrare men å andra sidan var den orimligt billig tidigare. Nu 190kr/mån för mig (20 års månadsutbetalningar a 19 600kr).

I mina ögon är det några hundralappar i månaden för att förbättra familjens ekonomi om jag skulle gå bort precis som vilken annan livförsäkring som helst (men med kombination av en klumpsumma och en månadsutbetalning). Om det behövs/är värt det kan bara var å en svara på. Hoppas såklart det blir bortkastade slantar. :slight_smile:

Kolla dock upp avtalen utifall att du funderar på att byta jobb eller dylikt.

1 gillning

Om jag dör i förtid vill jag att mina barn ska få ta del av det jag gnetat ihop. Du får känna efter själv vad som blir bäst i din situation.

2 gillningar

Har du en privat livförsäkring med den är relativ billig till vad man får

Det är ju inget som hindrar att man har en privat livförsäkring också.

De miljoner jag har innestående i Tjp är intjänad lön från hela mitt arbetsliv och dessa tycker jag skall tillfalla mina närstående om jag trillar av pin i förtid. De extra procenten man kanske avstår behöver jag/vi ändå inte för att kunna fortsätta leva det liv vi önskar som pensionär(er).

Skulle jag vilja att mina övriga besparingar (fonder, aktier, banksparande, värdet på huset, etc) skulle gå upp i rök när jag dör? Knappast…

Hade jag inte haft någon familj eller några arvingar hade jag kanske tänkt annorlunda.

1 gillning

Tycker ändå att det finns en skillnad mellan återbetalningsskydd och en vanlig livförsäkring - det är ens eget totala kapital som man gamblar med.

Få skulle gå med på att låta allmänna arvsfonden eller dylikt ärva ens ISK på flera miljoner kr för att man ska få några korvören extra men när det gäller tjänstepension är det tydligen helt ok.

Lite konstigt att folk inte ser det som samma sak.

3 gillningar

Nope, ingen traditionell livförsäkring här. Dock halveras bolånet om jag eller min fru går ut tiden. SHB hade det erbjudandet när vi tog lån där för 5 år sedan.

Tycker jag får mer för pengen i familjeskyddet. Motsvarande månadsbelopp (runt 200kr) skulle ge en engångsutbetalning om
1,5 mkr när jag kollar hos If.

Utbetalningarna i familjeskyddet borde innebära totalt närmare 4,7 mkr räknat på 19 600 kr/mån i 20 år och justeras upp år efter år. Med det sagt kan det ju även behövas en klumpsumma för att exempelvis amortera ned ett bolån eller dylikt.

När jag ser på det såhär så inser jag att jag antagligen tagit i lite väl mycket med skydd och försäkringar (det skulle nästan bli som att de hade vunnit på lotto). Men jag tycker fortfarande att kostnaden är modest för skyddet det ger.