Bör man ha återbetalningskydd om man är ensamstående utan sambo, make/maka eller barn? Jag undrar om efterlevandeskyddet, eller återbetalningskyddet som det kallas, går till föräldrar eller syskon också?
Jag vill gärna undvika att pengarna går till staten om något skulle hända.
Hur fungerar detta via Fora.se eller Avtalat.se? Är det någon som har koll?
Om du inte har partner eller barn bör du inte ha återbetalningsskydd, eftersom till exempel särbo, föräldrar, syskon och vänner inte kan få pengar från din pensionsförsäkring om du dör.
Jag upptäckte att jag borde flyttat mina tjänstepensioner innan jag tog bort återbetalningsskyddet. Jag tror att jag hade sluppit göra läkarundersökning för att få genomföra flytten om jag hade haft kvar det. Nu ville banken jag flyttade ifrån försäkra sig om att jag inte tog med mina pengar någon annanstans, var vid dålig hälsa, och när jag olyckligt snart skulle trilla av pinn skulle mina “tjänstepensionskompisar” på gamla banken gå miste om arvsvinsten.
Kanske inte hela världen att behöva göra en läkarundersökning, om man blir “godkänd”. Det kostade lite tid och ca 2500 kr, men det kändes onödigt.
Vad jag vill säga är alltså att om du har planer på att inom en nära framtid flytta dina tjänstepensioner, gör det innan du tar bort återbetalningsskyddet (om du kommer fram till att det är vad du vill göra).
Jag har redan flyttat min tjänstepension till länsförsäkringar och valde deras globala indexfond. Men min gamla tjänstepension har ingen återbetalningsskydd medan min nuvarande har det, väljer jag återbetalningsskyddet via fora så måste jag lämna in en blankett att jag vill ha den, måste jag då betala och göra en läkarundersökning?