Vilken fondförsäkring ska man välja?

Hej! Jag är 31 år gammal och har nyligen börjat inse att traditionell försäkring kanske inte är det bästa alternativet för mig längre. Jag har därför börjat kika på fondförsäkring, men känner mig ganska lost kring hur man vet vilken man ska välja. Finns det någon här som är kunnig inom området och skulle kunna förklara lite enkelt vad man bör tänka på? Till exempel avgifter, risknivå, vilka fonder man ska välja osv.

Tar gärna emot tips och erfarenheter från er som är insatta

Vilket pensionsavtal?

Jag har SAF-LO via Fora och vill byta till fondförsäkring, men försöker förstå vilka bolag/fonder som är mest vettiga långsiktigt.

Då har du samma tjänstepension som mig.

Jag bytte till LF Fondförsäkring oktober 2024, flytten blev kvar precis innan dippen i januari 2025…

Men har repat sig på slutet.

90% LF global Index

10% LF Tillväxtmarknad Index

Enkelt, billigt, brett.

Tack för all hjälp! Jag har nu valt Länsförsäkringar som fondförsäkring. Det jag fortfarande funderar på är efterlevandeskyddet i tjänstepensionen. Jag har redan sjuk- och efterlevandeförsäkring via IF Metall/Folksam — tycker ni ändå att det är värt att ha efterlevandeskydd även i pensionen, eller känns det mest dubbelt då?Som jag förstår det äter den upp en stor del av pensionen?

Försäkringarna du nämner avser olika pengapåsar.

Efterlevnadsskydd för den aktuella försäkringen inom SAF-LO avser just det specifika kapitalet för den försäkringen.

I den händelse att du avlider tillfaller ditt ihopsparade belopp antingen en utvald efterlevande, eller så tillfaller den försäkringskollektivet. I det senare alternativet tar du även del av andra försäkringstagares premie (inom ditt avtalsområde och åldersgrupp) som avlider innan hela beloppet är utbetalat.

När man är ung är återbäringen liten, men ökar av naturliga skäl med tiden.

Det är möjligt att ta bort försäkringen när man vill. Däremot brukar det finnas begränsade tidsfönster då det är möjligt att koppla på skyddet igen. Exempelvis när man gifter sig eller skaffar barn.

Jag gick igenom SAF-LO nydligen och kom fram till att du bör absolut undvika AMF fondförsäkring eftersom deras globlfond är en aktivt förvaltad fond med stora transaktionsavgifter vilket gör att avgiften för fonden blir dubbelt så hög 0,43%.

Det bästa valet att göra anser jag är att välja länsförsäkringar och sedan deras global indexfond. Den är låga avgifter och är en ren index fond.

När det gäller efterlevnadsskydd

Detta kan bara du veta men hur mycket pengar behöver din partner om du går bort?
Du har en livförsäkring via jobbet det är bra. Kolla upp den.
Fördel med livförsäkring är att din partner får ett skattefritt utbetalt direkt.
Efterlevnadsskydd betalas ut under minst 5år och det dras skatt på beloppet.

Arvsvinsterna är låga vid låg ålder men ökar ju äldre du blir. En bra regel är att över 55 år bör du ha arvsvinster då de ger mer till din tjänstepension.

Jag gjorde en lite hastig analys och den är inte säker att den stämmer.
Men jag kollade vad förlorade arvsvinster kostar mig jämfört med vad en motsvarande livförsäkring kostar.

Med livförsäkring blir kostnaden för mig personligen ca 40 000 tills jag går i pension.
Medan efterlevnadsskyddet i min privata tjänstepension förlorar jag 150 000 - 220 000 kr.
*Om detta stämmer och man lever tills man blir pension är det bättre FÖR MIG köpa en livförsäkring istället för att använda efterlevnadssskyddet.

Kollade lite extra för min egen del. Och för mig är det bättre att ha arvsvinster runt 45 års ålder och istället teckna en egen livförsäkring. Beloppen är densamma dvs kostnaden för livförsäkringen är densamma som arvsvinsterna. Skillnaden är att arvsvinsterna ökar mer och mer och ger avkastning medans livförsäkringen ger ut högre belopp direkt till min partner om jag går bort.
För mig är det bättre att välja arvsvinster och teckna separat livförsäkring som motsvarar efterlevnadsskyddet.*

Här kan man räkna vad man förlorar med efterlevnadsskydd.

Att tänka på:
Att ta bort efterlevandesskyddet på Foras hemsida går alltid snabbt och smidigt utan några frågor. Men om du skulle ångra dig i framtiden och vill lägga till skyddet igen, kräver försäkringsbolagen oftast en ny godkänd hälsoprövning.

1 gillning