Hej, detta året avsatte jag till periodiseringsfond för första gången.
Jag planerar att återföra vid förlust år.
Jag har väldigt svårt att gå förlust i min firma då jag är konsult i ett techbolag och har minimalt med utgifter.
Däremot har jag ett nyfött barn.
Hur skulle ni göra?
Är det värt att ta te.x. pappaledigt 1 år och på så sätt se till att man går förlust pga saknad inkomst, bara för att kunna återföra det nästa år?
Behöver förlusten motsvara summan i återföringen? I sådana fall behöver jag gå förlust typ 100 000:- vilket jag tror blir svårt…
Du måste ju inte gå med förlust för att fördelaktigt kunna nyttja en periodiseringsfond. Själv maxar avsättningarna varje år men planerar definitivt inte att gå med förlust. Istället kan man investera överskottet så att avsättningen överträffar räntan. Det är ju inga svårigheter direkt. Samtidigt är det en bra trygghet om man mot förmodan skulle förlora inkomster i framtiden.
Om du planerar att vara föräldraledig ett år går det att återföra delar av periodiseringsfonden. Du behöver alltså inte matcha beloppet.
Någon dag kommer du sluta arbeta i firman och då kommer du garanterat att gå med förlust… + som @Robert_G skriver att råkar du gå med förlust tidigare så är det bättre att täcka upp den perioden med oskattade pengar i en p-fond är skattat kapital. Enda nackdelen med p-fonderna är schablonintäkten men det handlar inte om några större belopp i den stora konkursen. Och du får förstås återföra en p-fond när du så vill (men senast efter sex år), behöver inte vara för att täcka en specifik förlust, utan om du känner för att ta upp pengarna till beskattning så är det givetvis inget problem.
Sen ska jag väl lägga till att det är absolut värt att vara föräldraledig och då tänker jag inte på ekonomiskt ur firmans perspektiv. Så rekommenderar dig att vara det!