Återhämtning efter ras kan ändå vara dåligt enligt efn

Enligt bilden ovan så kan det överlag innebära att köpa mer vid ras. Att återhämtningen vi haft sista tiden är falska förhoppningar för sparare.

Så har alla som skrikit rea nu vid rasen helt enkelt varit totalt blåsta. Eller är börsen idag så komplex att ingen av oss egentligen vet vad vi gör. Även om vi tror att vi vet.

Timing the market. Eller så gör man som vanligt och struntar i bruset.

5 gillningar

Jag tycker din rubrik är missvisande och att om man läser de få raderna i skärmdumpen så förstår man ju att det är den extremt volatila marknaden som är dålig, inte återhämtningen i sig.

Sedan låter det som en snabbt ihopvevad artikel som egentligen inte säger så mycket. Att stå utanför är alltid dåligt och “rabatten” alla pratar om finns ju där mest som ett incitament att fortsätta spara i nedgång. För en utan “torrt krut” är det irrelevant och torrt krut i sig är i de flesta fall en väldigt dålig idé…

6 gillningar

Inte ett dugg missvisande. Artikeln visar hans förklaring. Att ras överlag är tecken på högre risk. Och att en återhämtning inte betyder att risken har sjunkit. Här beter sig folk som ras är det bästa som finns, REA. Aldrig att det nämns att riskerana kan ha ändrats. Ärligt har vissa resonemang här kunnat vara vilseledande. Mest troligen går allt som för. Men ignoreringen av det förändrade läget och risker kan innebära stora förluster. Även på global fonder.

1 gillning

…och ändå ändrade du den. :wink:

Såklart. Som jag uttryckte med volatilitet. Jag säger inte emot.

Njae, men det uttrycks så för att fortsätta uppmuntra månadssparande. Risken i exemplen är ju svarta svanar eller extremare externa händelser, inte bubblor på börsen.

Jo, det läser jag regelbundet.

Ja, så fungerar internet och forum. Alla som skriver har inte koll och råden passar inte den egna risktoleransen eller investeringsmålen. Men så är det ju med alla råd.

Givetvis, men just nu beror ju merparten på rörigheten (vi har inget fall än) som Trump ligger bakom. Sekundärt är saker som krig (vilket inte har med börsvärderingarna att göra direkt) och i tredje hand kommer saker som inflation och statsskuld etc.

Så, jag tycker att både EFN och du slår på en annan typ av skramlig, men ganska tom trumma, i det här fallet.

Sedan ger jag dig och er rätt att det där med torrt krut och marknadstajming är helfel.

Börsen är en kalkylerad risktagning. Den som inte förstår det borde inte heller investera.

4 gillningar

Mja jag säger inte att jag håller med dom. Poängen jag försökte få fram är att så kallade betalda experter säger emot varandra. Och folk här säger emot dom, och varandra.

Där av frågan har ingen av oss egentligen koll på detta. Även om vi lyckas få vinst.

Ja jag märkte efter mitt meddelande att titeln var lite slarvig :joy:

2 gillningar

Bra, då är vi överens. Det blev lika mycket klickrubrik här som EFN själva körde med. :smiley:

Alla tycker att börsen är skitjobbig just nu och det ger väl den här typen av texter, uttryck och beteenden. Jag tänker mindre på det nu och gör annat istället. Tids nog har vi facit.

1 gillning

Nej jag tycker inte börsen är jobbig just nu.

Kanske för att jag tjänar pengar på den.

2 gillningar