Intressant läsning ditt inlägg. Känner igen mycket av det du skriver!
Jag tänkte komplettera lite med mina egna erfarenheter när det gäller Handelsbanken. Kan blir ett lite längre inlägg. ![]()
Inledning
Jag har haft mitt Allkonto på Handelsbanken sedan 2001.
Min fru sedan 2004 då vi köpte en lägenhet och hade vår bolån gemensamt via Handelsbanken.
Under alla år har vi bara haft våra lönekonto och bolånet där, samt ett sparkonto med lite pengar på. Inget stort.
Fram till för två år sedan hade vi en egen kontaktperson hos banken som faktiskt var samma person som jag öppnade mitt bankonto hos år 2001. Super trevlig person och hon kände både mig och min fru. Sällan jag var på besök på banken, men när jag väl var där så kom hon alltid kommer ihåg vad jag och min fru jobbar med och undrade hur det går för oss om vi behöver hjälp med något.
När det gäller förhandling av nya lån, så valde vi 3-5 år lån när det var dags att förnya en del av lånet. Hon la alltid på en rejäl rabatt eftersom vi båda har varit kund där länge.
År 2020 renoverade vi vår legenhet och fick då ett mycket bra erbjudande från henne. Belånade lägenenheten så vi kund ta ut 600.000 SEK för renoveringen.
Tyvärr gick hon i pension för ca. 2 år sedan. Sedan dess har jag ingen personlig bankkontakt på Handelsbanken längre.
I januari 2024 blev jag uppringd av en annan person som jobbar på mitt lokala Handelsbankenkontor eftersom en av våra lån behövde förlängas. Jag fick då erbjuandet att ta 3 månadersränta på 4,8%. Om jag minns rätt så var det nästan 1 % billigare än deras bolåneränta enligt hemsidan. Hon erbjud samtidigt att boka ett rådgivningsmöte med mig och argumenterade att vi kan få ännu bättre ränta på bolånet om vi har flera tjänster hos handelsbanken. Jag gick med på att träffas.
Kort om våran ekonomi.
Vi har ett bolån på ca. 1.6 Mio SEK hos Handelsbanken, där vi betalar av 5.000 i månaden + räntekostnaderna. Frugan har sedan 2-3 år flyttat sin tjänstepension till Handelsbanken.
Min fru och jag har var ett årsinkomst på över 700.000 SEK före skatt.
Själv har jag nåra 10.000 SEK sparade i fonder på Avanza och 100.000+ kr på ett sparkonto hos Resursbanken (4.1% ränta) som buffert.
Tror inte vi är direkt någon dålig kund för Handelsbanken, om jag tittar på det här.
Själva rådgivningsmötet:
Jag berättade om sparande hos Resurbanken, samt sa ärligt att jag valde Resurs före Handelsbanken eftersom jag får dubbelt så mycket ränta på det kontot. Berättade även om sparande på Avanza.
Rådgivaren sa inte direkt något negativt om det.
På mötet gick vi genom bland annat privat pensionssparande, vilket jag inte har idag.
Hon informerade mig även om att jag kan flytta min Tjänstepension från Alecta till Handelsbanken.
Hon sa typ så här:
“Jag tycker du ska pensionsspara och göra det via ett ISK kontot hos oss. Du kan även fundera på att flytta över din tjänstepension till oss. Je flera tjänster du har via oss, desto bättre erbjudanden kan vi ge dig för din bolån.”
Jag fick med på att börjar pensionsspara i Handelsbanken Pension 70 fonden.
Funderar på att flytta över tjänstepensionen till Handelsbanken men väljer andra fonder en deras Entrelösning. Men det är inget jag har gjort än.
Känslan efteråt
Det som ändå stör mig i det hela är att just sådana här “Ha flera tjänster hos oss”, som aldrig har varit ett problem för kvinnan vi hade tidigare som vår personlig kontakt på banken. Visserligen hade det varit bra om hon för 10 år sedan hade sagt till mig att jag ska pensionsspara. Men jag fick aldrig känslan att jag behöver ha så många tjänster som möjligt hos min bank för att kunna få bra rabatter på bolånet.
Nu är jag ändå nöjd med Handelsbanken. Ser ingen anledning att byta, har däremot inget annat att jämföra med förutom Avanza fondsparande och mitt sparkonto på Resurs.