Tänkte kolla ifall någon i forumet har erfarenheter av att endast fakturera bolag som ligger utanför EU. Driver eget och har möjlighet att få uppdrag med bra ersättning från en konsultmäklare i USA. Har redan ett uppdrag på deltid där men behåller även ett uppdrag i Sverige för att få in moms i bolaget.
Misstänker att SKV kommer vilja titta på ens bolag (förr eller senare) ifall man alltid ligger på momsunderskott, eller har jag fel?
Inte så att jag har några problem med en revision men man behöver inte heller provocera fram en onödig revision. Det är ju alltid SKV som har sista ordet och kan fälla för sådan som man själv tycker är rätt. Dessutom har jag inte tid med sådant trams.
Har drivit ett AB med majoriteten av kunderna utanför EU i många år. Har oftast haft momsunderskott och fått tillbaka moms som vi har betalat på Svenska kostnader. Har inte haft några problem med skatteverket. Har haft revisor sedan starten, men har precis ändrat bolagsordningen och ska nu köra utan revisor. Vår revisor har gått i pension och nu känns det som vi kan det här. Vi får se om det kan göra skatteverket mer benäget att granska, men hursomhelst så är jag trygg med att vi inte gör något fel.
Mmm, kan ju vara att ni haft revisor, Antar att det är något som syns i deklarationen att den blivit granskad av revisor?
Tidigare anlitade jag en redovisningskonsult (och då checkar dem för att man tagit hjälpa av konsult) för bokföring etc men senaste året gör jag bokföring och årsredovisning själv eftersom det är så enkelt för mitt bolag att det inte är lönt att låta någon annan göra det. Bokio + årsredovisning online gör allt väldigt smidigt. Dessutom har de nu en tjänst för att ta fram K10:an för ett par hundralappar.
Jag tror inte det står något om revisorn i deklarationen, däremot står det ju i bolagsordningen och i årsredovisningen.
Har du haft problem med att skatteverket har granskat dina deklarationer/momsredovisningar extra? Vi har inte haft några sådana problem, men vi köper bara in saker som är direkt relaterade till vår verksamhet och har aldrig försökt utmana systemet och köpa in tveksamma saker på företaget.
Vi sköter all bokföring själva, men tar hjälp av en redovisningskonsult en gång per år för att fixa årsbokslut mm och göra deklaration korrekt. Det är en del strul med att periodisera intäkter och känner att det är skönt att få lite stöd just med årsboksluten. Det är mer struligt med EU-kunder då man måste redovisa EU-handel en gång i kvartalet till skattemyndigheten.
Nä, jag har aldrig haft problem med dem. Tror jag sköter bolaget bra och svävar inte ut. Så egentligen är jag inte rädd för en revision men samtidigt är det inget jag vill dra på mig i onödan. Det är ju fortfarande SKV som bestämmer vad som är ok och ej. Kan bara vara en liten småsak som att man missat någon uppgift på en faktura eller har glapp i nummerserien (vilket hände mig när jag använde Fortnox då det inte gick att spara utan att den genererade fakturanummer).
Håller med! Känns nästan för enkelt när det gäller bokföring och deklaration med handel (tjänster i mitt fall) utanför EU, därför blir jag misstänksam