Att flytta ett helt hus och omkostnadsbelopp

Ok, inte den vanligaste hus-frågan men hoppas ändå på lite hjälp. :slight_smile:

Vi har prelliminära planer på att flytta ett befintligt fritidshus till en ny plats, på samma tomt. För detta krävs så väl rivningstillstånd som bygglov från kommunen. Men vad händer med omkostnadsbeloppet vid en ev. försäljning av fastigheten? Kan jag dra av kostnaden för husflytten? Rent juridiskt har jag ju faktiskt rivit ett hus och byggt ett nytt. Någon?

Verkar det inte enklast att ställa den här typen av frågor direkt till Skatteverket?

Min gissning är att du säkert kan yrka på att få det som du beskriver. Sedan lär det prövas och då blir det tydligt vad som verkligen gäller.

2 gillningar

Självklart, men tanken slog mig efter stängning så jag var akut nyfiken på om någon visste. :slight_smile:

Regler ändras så bäst kolla med skatteverket vad som gäller idag. Vi har genomfört en flytt inom tomten och kringkostnaderna inkl kranbilen drog vi av vid försäljningen. Men det var flera år sedan…

1 gillning

Ah! Spännnde! Jag avvaktar svar från Skatteverket, men det låter ju lovande. :slight_smile:

Det tog sin lilla tid, men nu damp det ned ett svar från skatteverket; ”kostnader som uppkommer vid flytt av byggnad på tomt ska läggas till omkostnadsbeloppet vid beräkning av kapitalvinst”.

Skönt att ha det svart på vitt.

1 gillning

Ses flytten som en standardhöjning eller inte?