Hej!
Vår lilla familj har för närvarande lån på ca 2.8 Miljoner, på en lägenhet värderad till ca: 4M.
Lånet är uppdelat i två olika lån, 50/50, där både har för tillfället bundna räntor, som ligger runt 1.4.
Nu går ett av de bundna lånen ut och övergår till rörlig ränta i Februari 2023, medan det andra lånet är bundet tills Februari 2024.
iom att jag gärna vill förhandla med min bank om att få så bra ränterabatt som möjligt så vill jag se mig om kring vilka andra alternativ jag har där ute. Men frågan är: Finns det banker som accepterar att man flyttar halva sitt bolån? Efter lite research verkar inte SBAB acceptera det i alla fall. Är det generellt så det fungerar för alla banker?
Det finns självklart inga banker som går med på detta.
Det hade ju varit att skjuta sig själv i foten.
En del av bankers affärsidé är ju att lura folk att sätta lån på olika bindningstider så att man blir fastlåst i banken. Man får 0 förhandlingsläge för lånet som går ut.
Nästa gång; ha samma bindningstid på alla lån för att undvika såna här problem!
Tack för svar! Har gått i funderingar att amortera av en stor del av lånen att få ner belåningsgraden inför framtiden hursomhelst. Det kanske är läge att göra det nu när det övergår till rörligt.
Detta hade du nog faktiskt kunnat använda som argument mot banken för att få en bättre rabatt eventuellt. I vissa fall får man dock högre ränta om man amorterar för mycket och får för lite lån.
“Problemet” med det är samtidigt att banken vill att man ska ha så höga lån som möjligt till så låg risk som möjligt, och i erat fall där ni redan har relativt låga lån så är ni redan en låg-risk kund för banken, så en extra amortering hit eller dit kanske inte spelar någon roll från deras sida sett.
Oavsett kan ni ju absolut göra en extra amortering för att sänka era månadsutgifter!
Om du stoppar in dina siffror där exempelvis. Så ser man att räntan är som lägst runt 2-2.4 miljoner lån. Går man under / över det så ökar räntan igen.
Angående belåningsgrad och att amortera ned lånet;
För något år sedan frågade jag min bank (SEB) om det spelade någon roll för min räntesats om jag skulle amortera ned lånet till under 60 eller 50% belåningsgrad, eftersom t.ex Avanzas Bolån+ just då hade en sånt upplägg.
Svaret jag fick var snarare att det skulle påverka räntan negativt, så risken finns väl att samma upplägg gäller idag också. Men det kan ju såklart vara värt att göra av andra anledningar som du säger.