Att göra bokföring själv är asymmetriskt åt fel håll - liten uppsida och stor nedsida

Det är då man vill ha ett rutinerat bollplank som KAN det specifika området och hur det brukar bli. Min bästa ”kontrollfråga” till de brukar vara ”De som gjort A eller B innan vad brukar hända då enligt din erfarenhet”.

Då får man en slags kvalificerad ”sannolikhetsbedömning” kring den frågan OCH det Skattekontoret. Undrar du t ex om avdragsregler/praxis för en snöskoter så är det antagligen lite olika erfarenhet/kunskap om du frågar en i Stockholm jämfört med en i Luleå. Samtidigt är respektive Skattekontor olika van att hantera de områdena.

Bästa rådet jag fått är att ”undvik gråzonen och fokusera på driva verksamheten”. Finns många som lägger mycket tid/fokus/pengar på jaga relativt sett små avdrag och tveksamma upplägg med låg upp-sida men stor ner-sida. De hade ofta tjänat mer pengar på att göra sitt ”vanliga jobb” den tiden istället.

Ett annat råd är att OM/NÄR du får t ex en förfrågan från Skatteverket om något -RING och prata direkt med handläggaren. Berätta hur det ligger till så får du oftast bra hjälp hur man går vidare i just ditt fall. Däremot upplever jag oftast att det inte blir någon större hjälp att ringa de i förväg och fråga om olika saker. (Blir oftast bara ett allmänt och ganska tandlöst svar)

Regelrätt Skatterevision är ingen kul process… Fick det en gång då vår bokföringshjälp missat ett (i princip) betydelselöst kryss. (Då vi handlade från leverantörer utanför Sverige skulle man flagga upp det via ett kryss). Så att få en revision pga i princip skitsaker är nog det sämsta ”val” man kan göra.

Då jag måste ta något beslut som riskerar hamnar i en gråzon försöker jag alltid sätta mig in i det och sen INNAN jag väljer tänka ut hur det KÄNNS och VAD jag svarar/argumenterar om Skatteverket lyfter frågan. Dvs att jag kan stå/argumentera för det val jag gjort.

2 gillningar