Jag håller också bitcoin på samma sätt som jag har något guldsmycke eller några euro-mynt hemma i byrålådan.
Det betyder inte att jag ingår i något vi och jag tror inte att krypto är en bättre värdebevarare än guld. Det tror jag heller inte att majoriteten av krypto-ägare gör då de flesta bara köpt småposter som en kul grej någon gång och sedan glömt bort det.
Det behövs mer bevis över lång tid (hundratals år?) för att kunna säga något om det.
Att krypto är billigare och enklare att överföra stämmer men det säger ingenting om värdebevarande, det är helt orelaterat.
99,97% av mina tillgångar exkl. boende är investerat indirekt i aktier eller cash så jag är inte någon guldfantast heller men det är för att jag inte är ute efter värdebevarande utan snarare real värdeökning.
Varför tror du att centralplanerare har mer koll på huruvida enskilda människor/företag bör använda pengar idag eller skjuta upp sin konsumtion/investering till framtiden? Speciellt med tanke på att centralplaneraren inte är bekant med detaljerna/riskerna kring att tvingas spendera i förtid för personen/företaget.
Du kan smidigt köpa digitala värdepapper (eller t.o.m. krypto) med exponering mot guld så jag köper inte ditt argument kring att det är otympligt.
Men som sagt, jag handlar inte själv med ädelmetaller, råvaror eller krypto.
Jag tycker dock inte att bitcoin och guld är jämförbara. Skulle jag bara vara ute efter att bevara värde är det mer sannolikt att lyckas med guld än bitcoin. Baserat på att det funkat i några tusen år.
Nej, du kan köpa div. värdepapper som på olika sätt syntetiskt replikerar nästan vilken tillgång som helst inkl. guld och volatiliteten är lägre än för bitcoin i guldets fall. Fysiskt eller syntetiskt replikerat, med eller utan nyutvinning.
Ok. Menar du att fiatvalutor inte är centralplanerade genom sin centralbanks olika operationer/kommunikation vilket förstås påverkar penningmängd/prisinflation? Menar du att om styrräntan hade satts till 10% hade valutan också vattnats ut?
Det har inget hävdat, men den reella ekonomin påverkas ju av centralbankernas (som jag förenklat brukar kalla centralplanerare) agerande, då de försöker centralt styra mot “aggregerade” mål (e.g. KPI/finansiell stabilitet/sysselsättningsgrad osv).
Berätta mer om klimatpåverkan av guld vs Bitcoin. Tills dess är här lite gammal lektyr som troligtvis ser bättre ut än idag med tanke på att Bitcoin förbrukar mer och mer energi.
“In fact, Bitcoin minin today is nearly 15x more carbon intensive than mining an equivalent amound of gold (in dollar terms).”
Det stämmer. Givet att priset har stigit så fruktansvärt mycket snabbare än alla världens aktieindex under de senaste 16 åren finns det dock anledning för alla att studera fenomenet så att man förstår vad det är man väljer bort från portföljen.
Alla får köpa bitcoin till det pris de förtjänar, det är sedan gammalt