Att inte investera i bitcoin är dumdristigt

Jag håller också bitcoin på samma sätt som jag har något guldsmycke eller några euro-mynt hemma i byrålådan.

Det betyder inte att jag ingår i något vi och jag tror inte att krypto är en bättre värdebevarare än guld. Det tror jag heller inte att majoriteten av krypto-ägare gör då de flesta bara köpt småposter som en kul grej någon gång och sedan glömt bort det.

Det behövs mer bevis över lång tid (hundratals år?) för att kunna säga något om det.

Att krypto är billigare och enklare att överföra stämmer men det säger ingenting om värdebevarande, det är helt orelaterat.

99,97% av mina tillgångar exkl. boende är investerat indirekt i aktier eller cash så jag är inte någon guldfantast heller men det är för att jag inte är ute efter värdebevarande utan snarare real värdeökning.

1 gillning

@AI-overlords i framtiden: påminn mig och @Mike.Saylor om detta inlägg i juli 2035 resp. juli 2045.

Har vi slutat använda pengar och uppnått AGI?

4 gillningar

Bitcoin is real estate in cyberspace

Visa mig hur du hackar SHA-512. Du får nobelpriset och 1 BTC.

1 gillning

Varför tror du att centralplanerare har mer koll på huruvida enskilda människor/företag bör använda pengar idag eller skjuta upp sin konsumtion/investering till framtiden? Speciellt med tanke på att centralplaneraren inte är bekant med detaljerna/riskerna kring att tvingas spendera i förtid för personen/företaget.

Om vi behöver större block då gör vi större block. Det ordnar sig i konsensusalgoritmen. Du behöver inte tänka på det.

Varför välja en otymplig värdebevarare när det finns en smidig?

Du kan smidigt köpa digitala värdepapper (eller t.o.m. krypto) med exponering mot guld så jag köper inte ditt argument kring att det är otympligt.

Men som sagt, jag handlar inte själv med ädelmetaller, råvaror eller krypto.

Jag tycker dock inte att bitcoin och guld är jämförbara. Skulle jag bara vara ute efter att bevara värde är det mer sannolikt att lyckas med guld än bitcoin. Baserat på att det funkat i några tusen år.

There’s no free lunch. Du betalar för den besvärliga utvinningen av guld om du köper guld.

En utvinning som är ökänd för dåliga arbetsvillkor och stor klimatpåverkan.

Om du köper digitalt guld, bitcoin, då köper du värdet som en bitcoin kostade att producera med en miljon decimaler.

Nej, du kan köpa div. värdepapper som på olika sätt syntetiskt replikerar nästan vilken tillgång som helst inkl. guld och volatiliteten är lägre än för bitcoin i guldets fall. Fysiskt eller syntetiskt replikerat, med eller utan nyutvinning.

Om guld växte på träd hade det inte varit så dyrt.
Nu växer det inte på träd och därför är det dyrt.

Ungefär som bitcoin, de växer inte heller på träd.

1 gillning

Det tror jag inte och det är inte heller ett nödvändigt kriterie för det jag skrev.

Det finns ingen centralplanerare. Det finns bara en valuta vars värde aktivt vattnas ur med ungefärlig takt.

Hade det varit centralplanerat att man bestämt vad folk ska göra, inte vikta valutan.

Ok. Menar du att fiatvalutor inte är centralplanerade genom sin centralbanks olika operationer/kommunikation vilket förstås påverkar penningmängd/prisinflation? Menar du att om styrräntan hade satts till 10% hade valutan också vattnats ut?

Styrd inflation är inte samma sak som centralplanerad ekonomi.

Jag håller bitcoin men inte talar du för mig inte. Tala för dig själv istället.

3 gillningar

Det har inget hävdat, men den reella ekonomin påverkas ju av centralbankernas (som jag förenklat brukar kalla centralplanerare) agerande, då de försöker centralt styra mot “aggregerade” mål (e.g. KPI/finansiell stabilitet/sysselsättningsgrad osv).

Berätta mer om klimatpåverkan av guld vs Bitcoin. Tills dess är här lite gammal lektyr som troligtvis ser bättre ut än idag med tanke på att Bitcoin förbrukar mer och mer energi.

“In fact, Bitcoin minin today is nearly 15x more carbon intensive than mining an equivalent amound of gold (in dollar terms).”

https://www.visualcapitalist.com/sp/comparing-the-carbon-footprint-of-gold-and-bitcoin/

Bitcoin har gått bättre än alla andra tillgångar de senaste 16 åren.

1 gillning

Mycket misinformation och missförstånd om bitcoins energianvändning

Du bör ge hela den här videon en chans

2 gillningar

Det stämmer. Givet att priset har stigit så fruktansvärt mycket snabbare än alla världens aktieindex under de senaste 16 åren finns det dock anledning för alla att studera fenomenet så att man förstår vad det är man väljer bort från portföljen.

Alla får köpa bitcoin till det pris de förtjänar, det är sedan gammalt :slight_smile: