Att inte investera i bitcoin är dumdristigt

För att inte tala om de tusentals år guld har funnits.

Blir lite komiskt att propagera för att Bitcoin är en bättre värdebevarare än guld när Bitcoin inte ens har funnits i två decennier, och dessutom uppvisat extrem volatilitet och inte den stabilitet en värdebevarare bör ha.

4 gillningar

Om bitcoin ökar med 50-100% per år i genomsnitt då gör det inte så mycket att den tillfälligt kan tappa 30%. Om man sparar för 5-10 år eller mer. På några års sikt är BTC sannolikt en bättre investering än guld.

2 gillningar

Ska bli intressant att se den baksmällan om 10-20 år bland folk som har gått all-in på Bitcoin och att AGI skapar en end-of-scarcity post-economy värld.

Jag säger inte att det inte kan ske, sannolikheten har aldrig varit högre, men den är fortfarande extremt låg. Satsa inte allt på detta, fortsätt spara till pensionen!

Tror du verkligen på detta? För detta bekräftar för mig att tron på Bitcoin nästan alltid bara handlar om spekulation och en tro på att bli rik snabbt.

Om jag investerar 500 000 kr i Bitcoin idag och får en årlig avkastning på 100% i 10 år så har jag 500 miljoner kronor (i dagens penningvärde) år 2035. Låter det rimligt? Eller ses vi på yachtklubben år 2035?

5 gillningar

Vi har ju inte post economy än och vi vet inte hur lång tid det är kvar. Vi är intresserade av att se våra pengar öka i värde på sikt. Oavsett om det är 5 år eller 150 år kvar till post economy är det en bra idé. Ju längre tid vi kommer att använda pengar, ju längre kvar det är till post economy, desto bättre idé är det att spara i bitcoin.

Det har fungerat bra så här långt att “bara spekulera” när man började för 10 år sedan, helt klart. Speciellt snabbt gick det inte, men det föll ut väl.

Ja, det låter rimligt.
Ja, då ses vi där :wink:

1 gillning

Min gissning är att priset kommer va mindre volatilt framöver nu när de stora spelarna gett sig in i leken. BlackRocks Bitcoin-ETF är mer lönsam än deras S&P500-ETF så de kommer inte låta den dumpa 70-80% som Bitcoin gjort tidigare cykler. Och den kommer sannolikt inte göra 10x lika fort heller.

6 gillningar

Mark (inte D-mark) är väl också ganska begränsad om man bortser från landhöjning och utfyllnadsprojekt. Köp det om det är den egenskapen du är ute efter.

Dessutom kan man bygga på den.

4 gillningar

Bitcoin är fungibel, likvid, kan överföras digitalt och globalt, inte beroende av tredje part, m.m.

Har inget emot andra typer av värdebevarare som mark, guld, osv. Alla dessa fyller en roll. Men Bitcoin har bara precis påbörjat sin resa, så finns ingen mening att hålla något annat just nu.

Diversifiering, riskminskning?

2 gillningar

Rimligt, absolut. Men vi delar nog inte syn på risken med Bitcoin vs annat.

1 gillning

Hur stor tänker du att risken är att värdet på Bitcoin går ned med minst en faktor 10 under nästa 20 år? Hur stor tänker du att risken är att en marknadsviktad globalfond gör detsamma? Att guld gör det? Att en fastighet som du skulle kunna tänkas köpa gör det?

Tror inte alla känner till Lyn Aldens catch phrase.

4 gillningar

Att tro att kryptering är stensäkert framöver är bitcoins stora käpphäst. Kvantdatorer kan potentiellt sänka alltihop på en dag.

Om kanske 50 år och det diskuteras redan lösningar på det problemet.

1 gillning

Det vet du inte hur lång tid det tar. Kvantdatorer existerar och utvecklas idag. Det kan komma inom ett år redan. Den första som löser upp krypteringen kommer att utnyttja det till fullo…

Problemet är att bygga en valuta kring en viss teknologi. Ingen kan heller bestämma att nu ska vi uppgradera säkerheten.

Förövrigt gillar jag den decentraliserade tanken…

Det kommer många år till. Det krävs flera miljoner qubits eller vad det heter. Och nej, att sno pengar kraschar hela systemet så att göra det är självskadebeteende.
Och sedan att förkasta bitcoin för att i framtiden kanske kommer qvantdatorer som kan lista ut privata nycklar är ju bara löjligt. Vi kommer förmodligen ha en jäkla massa problem innan Microsoft eller andra har konstruerat en experimentdator som kan knäcka bitcoins privata nycklar inom rimlig tid.

1 gillning

Ja och nej. SHA-256 algoritmen som BTC använder är sårbar mot kvantdatorer. Men oavsett krävs en del kvantdatorer för att ta sig över 51% spärren. Mining-svårigheten ökar för varje ny hashrate så BTC har redan ett delvis skydd.

Det finns dock inget som stoppar BTC att i framtiden uppgradera till en starkare algoritm. Många kryptovalutor inklusive Ethereum har bytt algoritmer.

Kvantdatorer är inte fruktansvärt mycket bättre på att minea än dagens ASICs så det är inte något att oroa sig över egentligen.

Det som är ett problem är public key kryptering som är det som förhindrar att någon annan spenderar dina bitcoins.

Men det kan man först göra efter att man redan spenderat från adressen (eller om man är snabb så kan man kanske hinna före just när du ska skicka från adressen första gången).

Men som sagt så finns det planerar på hur man kan lösa det, så speciellt orolig är jag egentligen inte.

Det som kanske blir problem är att få Bitcoin communityt att enas över en sådan förändring. Historiskt har ju även väldigt små förbättringar varit för kontroversiella…

1 gillning

Jo, men som sagt även det går att uppgradera. Kryptovalutor är i ständig förändring och kommer garanterat hitta en lösning innan det blir ett problem.

Kolla videon

1 gillning