Att inte investera i bitcoin är dumdristigt

Satoshi som skapade bitcoin tyckte kanske att andra kunde ha nytta av tekniken, och därför ville han att den skulle spridas. Spridning är nödvändigt för att valutan ska bli användbar. Det är ju inte speciellt användbart att vara en ensam ägare av bitcoin.

Ingen har föreskrivit hur bitcoin ska användas, det är helt upp till oss. I dag använder många bitcoin som en värdebevarare ungefär som guld. Vi tror att det är en bättre värdebevarare än guld, rent tekniskt. Vi tror att fler upptäcker det vilket ökar efterfrågan och därmed priset på bitcoin i framtiden.

Visst är det så. Jag ville vara ta upp detta i diskussio för jag såg inte att det nämnts. Jag tycker det är en stor och viktig faktor när man ska försöka prata om krypto och dess framtid.

Jo, det var precis vad du gjorde. Ditt argument var tydligt. Du formulerade dig dåligt i sådana fall. Lägg inte över skulden på mig i diskussionen. Du svarade inte de saker jag skrev utan försökte förringa det genom att ta upp andra exempel på dålig användning av teknik.

Jag har inte sagt att använda bitcoin är att stötta grov kriminalitet. Jag har sagt att tekniken används inom det och därför tror jag inte på att det har en den framtid som jag hade hoppats på, och tills det är löst och jag väljer att inte använda det.

Jag vill belysa en viktig punkt som inte verkar kommit fram i tråden som har ett rätt kaxigt utgångsläge från TS. Du valde att belysa andra tekniker också missbrukas. Jag tycker vi ska hålla oss till ämnet, vilket är bitcoin och krypto.

Instämmer i att det är lättare, det är också anonymt, vilket är perfekt när man ska sälja saker som är olagliga. Det var precis det jag syftade på med dessa “natur”. Vi är helt överens där.

Vilka är “vi” och varför tror ni det?

Guld har funkat som värdebevarare i åtminstone tusentals år och jag vet inget bättre sätt att utvärdera det på än att titta över långa tidsperioder.

Vi kommer att vara döda sedan länge när krypto funnits tillräckligt länge för att det ska gå att utvärdera.

2 gillningar

“Vi” är troligtvis BTC-kulten.

3 gillningar

Andelen av den totala svarta marknaden som är bitcoin är extremt låg. Tror du bankerna sysslar med bitcoin när de hjälper terrororganisationer, diktatorer och karteller tvätta pengar?

1 gillning

Andelen av alla typer av transaktioner som är Bitcoin-transaktioner är också extremt låg, knappt ens mätbar.

Det intressanta är andelen av Bitcoin-transaktioner som är illegala, inte andelen av illegala transaktioner som är Bitcoin-transaktioner.

2 gillningar

Andelen transaktioner som är illegala är mycket låga också. För det är inte privat av naturen. Ska man syssla med illegala grejer kör man Monero.
Det stjäls dock mycket krypto av nordkoreaner pga den decentraliserade strukturen.

1 gillning

Det får du gärna visa belägg för. Att andra coins som Monero är vanligare köper jag alla gånger, men det ser jag inte som mycket till försvar. Ransomware som jag nämnde ovan betalas i stort sett alltid i Bitcoin.

Även om ALLA illegala transaktioner för den svarta marknaden skulle ske med en viss populär coin skulle det troligen fortfarande drunkna i den stora massan av transaktioner eftersom andra laglydiga människor är så många fler.

Ja? Att ransomware använder bitcoin är en sak, att andelen är hög eller påtaglig är en helt annan. Inget av det är dock argument mot bitcoin även om politiker som Elisabeth Warren försöker driva den linjen.

Nah, vill förtydliga. Det stjäls inte pga den decentraliserade naturen.

Det stjäls väl främst för att centraliserade enheter och smarta kontrakt har fruktansvärt dålig säkerhet.

Hade folk inte haft sitt skit hos andra aktörer utan i självförvar så som det är tänkt (alltså faktiskt decentraliserat), så behöver hackers komma åt otaliga wallets - istället för t.ex. 1 börs eller 1 bridge.

According to blockchain analysis company Chainalysis, around US$2.5 billion was laundered through Bitcoin between 2009 and 2018, and the fraction of cryptocurrency transactions linked to illicit activities has been on the rise since early 2019.[2] In 2021, 0.15% of known cryptocurrency transactions conducted were involved in illicit activities like cybercrime, money laundering and terrorism financing, representing a total of $14 billion.[3] The FBI estimated that crypto fraud costs American investors $4.8 billion in 2023.[4]

Har för mig siffran minskar per år också.

2 gillningar

Varför är det inte det? Du kan inte bara säga att det inte är ett argument mot Bitcoin och sen inte säga något mer.

Intressant, tack! Det förvånar mig inte att de väljer bort Bitcoin för andra ännu mer anonyma coins. Det är ju lite komiskt att Bitcoins kortkommanden i jämförelse med andra coins faktiskt gynnar dem ur denna aspekt.

“Vi” är alla som håller bitcoin. Det är onekligen tekniskt enklare att bryta 3,125 bitcoin, än att bryta guld för 3 miljoner kr. Framför allt enklare och billigare att äga och överföra än guldtackor.

Som det ser ut i dag med den snabba AI-utvecklingen tror jag att vi uppnår post-economy om 10-20 år. Då behöver vi inte pengar i någon form. Det räcker alltså om bitcoin fungerar i 10-20 år till. Och när vi har en AGI kommer ju den garanterat kunna säkra upp bitcoin mer om det skulle behövas.

Vad har du rökt?

6 gillningar

Aktiemarknaden har gått upp sedan 1600.

3 gillningar