Att inte investera i bitcoin är dumdristigt

I ett system med fast eller variabel penningmängd?

Jag undrar om vi har exempel på valutor som inte används av kriminella?

Håller inte med. Istället för att planera och bygga långsiktigt och överleva en tuff period utan att sparka anställda eller sälja ut fungerande verksamheter så tvingas man till förhastiga beslut att göra nåt ”vettigt” av kapitalet innan det smälter bort.

1 gillning

Vem menar du vill köpa aktierna om produkterna inte säljer bra? :thinking:

Kan man stötta något som kan användas av andra på et dåligt sätt?

• Internet? Pedofilnätverk, darknet, propaganda, droghandel, mobbning, hämdporr, beställningsmord, …

• Kryptering? Jadu, det skyddar både frihet och terrorism, och allt däremellan…

• Kontanter? de är så anonyma de kan bli, används ofta i brott

Så asså, det hela blir imho helt som internet. Både dina vänner och dina fiender kan använda det.

Men det är inte bra att det används till kriminell verksamhet, och det är det man får jobba med. Precis som med den problematiken som finns idag med SEK och alla andra valutor. Eller konst för den delen, osv et.c.

Så man behöver anamma bitcoin ansvarsfullt. T.ex. inte ha dem på en börs där de är otroligt sårbara. Det är någon sorts skeumorfism det där, ha bitcoin på börs…

Nej tack, håller mig till indexfonder. To each their own. :innocent:

Många om och men där. Läste just på och det verkar inte vara helt otroligt att tänka sig att crypto tappar sitt värde om man uppnår funktionella kvantdatorer.

Jag vågar inte investera i det. Tror att risken är för stor. Men som alla andra vet jag inte.

Värdet kommer helt klart bli skakigt, eftersom hela världen har grova problem vid det laget…

Din bank? Centralbankerna? Din mail? Din bilnyckel?

Yeah…

Aja, den här är sevärd på ämnet.

Jag kan inte välja bort Internet.

Jag kan inte välja bort kryptering.

Jag kan välja bort kontanter.

Jag kan välja att inte stötta handeln av kryptocoins.

Du ursäktar att det händer dåliga saker inom krypto med att det händer dåliga saker på andra ställen i världen.
Se: Whataboutism

Verkligen inte, men att andra valutor överges till förmån för krypto borde väl ändå säga något?

1 gillning

Rika sitter på tillgångar framför allt, inte kassa.

Tillgångar följer monetär inflation (7%), inte KPI (2%).

Tillgångar blir dyrare och rikas köpkraft bevaras (7%)

Fattiga saknar tillgångar.

Fattigas lön följer KPI.

Tillgångar blir för fattiga onåbara (växer snabbare) eftersom priset på dem ökar snabbare än deras lön ökar.

Exempel:
Corona stannade ekonomin helt. Ändå gör börsen en återhämtning utan dess like efter stimulanser. Företag kämpar och blöder utan kunder och tvingas sparka anställda eller konka. Samtidigt sitter folk som äger tillgångar och rullar tummarna och blir ännu rikare.

Nu har jag inte ens nämnt hur lånen som i princip alla rika utnyttjar till max minskar i kostnad pga inflationen.

Förklara gärna hur monetär inflation gynnar fattiga mer än rika?

2 gillningar

Tillgångar följer på inget sätt monetär inflation mer än KPI.

Produktiva tillgångar ger avkastning för att de producerar realt värde till en ekonomisk risk.

Det gör de inte. De avkastar mer än KPI för att det är realt värde som producerats.

Monetär inflation är irrelevant och drabbar ingen specifikt. Ökad mängd valuta krävs för att hålla inflationen till noll. Eftersom mängden realt värde pengarna ska följa ökar.

Bra poäng. Samtidigt är det många uppfinningar som kan missbrukas.

Tillgångar följer M2 (7%) + BNP (2-3%). Därför avkastar t ex amerikanska börsen ca 9-10%.

1 gillning

Du missförtår mig. Ursäktar inget. Jag pekar på att ett verktyg kan användas av alla, både gott och ont.

Skillnaden är att vi valt att leva med Internet trots riskerna och reglerat det där vi kan.

Att äga bitcoin pga tekniskt intresse, politiskt intresse eller ekonomiskt intresse etc, är inte heller att stötta kriminalitet. Det är en grov förenkling.

4 gillningar

Lönen går inte alltid upp med inflationen. Just nu ligger vi back. Och KPI siffrorna är överlag strunt. Saknar trovärdighet då de inte utgår från en statisk korg med likvärdiga varor.
Att ha som strategi att folk måste spendera pengar är extremt ondskefullt. Det är rejält cyniskt. Nej, jag hyser rejält förakt för alla som försöker förstöra folks sparande.

3 gillningar

Korrelation != kausalitet

Det är dessutom tvärtom, monetära inflationen följer den reala värdetillväxten + inflationen.

Avkastningen på risk (som syns tydligt i din graf) är KPI plus reala avkastningen.

2 gillningar

Tror absolut mest på att det är pga det är mycket mycket mycket lättare.

Vilket är extremt positivt för många företag och företagsamma individer, eftersom det finns noll friktion i att börja agera på en global marknad från dag 0.

Men sure, du kan vara företagsam och sälja droger. Men tbh för dem är hur man tar betalt sällan ett problem, det löser sig alltid.

1 gillning

Hur förklarar du covidexemplet? Världen stänges ned och börsen går upp 30%. Menar du att det skapades cirka 20% real värdetillväxt utöver 10% KPI under denna period?

Att det var så enorm tillväxt under nedstängningarna att de var tvugna att stimulera ekonomin och öka stadsskulden för att matcha denna reala värdeökning?

:melting_face:

2 gillningar

Hur förklarar du börskrasher? Det heter risk! Vilket jag redan skrev ut: