Att investera i guld är ett dåligt investeringsbeslut, och borde inte finnas i RT-modellportföljer

Javisst, förväntad inflation som förväntad avkastning är alla ganska stora antaganden.

Tror du inflationen kommer ligga still i 5 år? Marknaden förväntar sig att den kommer gå mot målet på 2%, alternativt att den tror att marknadsräntan kommer sjunka, därav så är den villig att ta risken att låna ut sina pengar till amerikanska staten för 3,64% i fem år i utbyte med mot en förväntad real avkastning.
Ser inget logiskt att äga ett tillgångsslag som guld.

Jag har aldrig sagt att målet är att få så hög avkastning som möjligt. Jag vill bara förstå hur någon kan tycka att guld och råvaror är en bättre investering än räntor i en diversifierad portfölj.

Är väl inte svårare än att köpa en guld etf? Varför skulle det ge en negativ avkastning? Hur man kan överväga att köpa guld som inte har någon förväntad real avkastning och inte ens har haft en historisk negativ korrelation mot aktier övergår mitt förstånd.

2 gillningar

Det beror ju på att du vägrar ta till dig att en släng guld i en portfölj ger högre riskjusterad avkastning. Men det innebär inte att det blir mindre sant.

Nu kör du ju bara halmgubbe rakt igenom när du klumpar ihop guld med ”råvaror”. I rest my case.

Men att köpa en investering som förutsätter att inflationen kommer ner till tidigare normala nivåer, och dessutom för den lilla kupongen, det är borderline galet. Att man köper en sådan med (om än liten) positiv real avkastning när det är hyfsat stabilt kan jag förstå, men i dagsläget…

Du använder fel tempus. Det har i tidsperioder gett högre riskjusterad avkastning. Det är inget som säger att det nödvändigtvis ger det i framtiden.

Jag ändrar i mitt inlägg till ”guld och råvaror” så du inte behöver känna dig kränkt. Jag vill verkligen bara förstå hur andra tänker, och ta så bra investeringsbeslut som möjligt. Och i min värld är varken guld eller råvaror en bra investering, men kan såklart ha fel och missförstå storheten i det. Men min egna analys är att folk i allmänhet köper det av okunskap och för att få känna sig lite exklusiva.

1 gillning

Att köpa något med förväntad real avkastning som inte ens är positiv, högre volatilitet än aktier, och hoppas att historiska korrelationen ska bestå kanske är minst lika galet?

Det gäller ju precis allting, så ser inte riktigt din poäng när det gäller just guld. Jag upplever att dina invändningar mot guld som del av en portfölj blir allt mer intetsägande.

Jag kan också upprepa saker ad nauseam. Vilken rolig lek.

Då föreslår jag att du läser på gällande guld som en del av en väldiversifierad portfölj.

I min värld är varken räntepapper med negativ yield eller porslinskatter en bra investering. Varför nämner jag dessa i samma mening? Ingen aning, men when in Rome…

Med risk för att upprepa mig… nämnde jag att dina invändningar mot guld som del av en portfölj blir allt mer intetsägande?

Nu är det ju frånvaron av en sådan.

Jag stoppar där. Jag upplever att du är irriterad och inte kan ge rimliga förklaringar till varför guld skulle vara en bra investering, annat än att det eventuellt kan ge en portfölj bättre riskjusterad avkastning i framtiden baserat på historisk data från ej specificerad tidsperiod.

3 gillningar

Javisst, det utgick från att det var underförstått? Historisk korrelation ungefär = 0. Eller hade du någon annan poäng här?

Nåja, det finns många perioder då detta inte alls varit sant. T.ex. 3 av de senaste 5 decennierna (här jämförs en 60/40-portfölj med eller utan guld)

Ja, det är skillnad såklart. Att tillgångar som tidigare inte korrelerat plötsligt skulle börja göra det är ju något helt annat än att tillgångar som tidigare korrelerat av anledning x, y, z slutar göra det eftersom någon av dessa förutsättningar plötsligt ändras.

Tror du missförstod. Jag påstår inte att tro att historisk korrelation mellan guld och aktier kommer fortsatt vara 0 är likvärdigt med någon annan tro om historisk bibehållen korrelation. Det måste såklart utvärderas på sina egna meriter och rimlighet baserat på situationer och egenskaper specifika för just tillgångslagen i fråga.

Som du ser ovan så är ju tesen för guld och risk-justerad avkastning något mer grumlig än vad du vill göra sken av. Guld kan mycket väl ha potentialen att öka risk-justerad avkastning, men den kan även sänka den. Så då får man utvärdera olika situationer, egenskaper, antaganden, kostnader osv. och sedan helt enkelt se om man fortfarande tror på guld framåt.

Jag missförstod ingenting utan förstår kristallklart vad du menar.

Absolut, och då är det återigen mer långsökt att något som tidigare inte korrelerat helt plötsligt ska börja göra det än att något som tidigare gjort det av anledning x, y, z slutar göra det eftersom någon av dessa faktorer ändras.

Ser var? Du har postat ett bild som du påstår visar något. Jag planerar inte att ha någon slags lågnivå ”guldets vara eller icke vara” på RT-forumet, utan påtalar enbart guldets plats i en portfölj för att väcka tanken och så får alla söka relevant information på egen hand.

Den visar att ditt huvudsakliga argument för guld, dvs att det ökar riskjusterad avkastning, är tvivelaktigt och långt mer komplext än vad du vill göra sken av. Det skrev jag ju också explicit ovan men upprepar igen.

Om du inte är intresserad av att diskutera så står det dig såklart fritt att sluta svara på mina inlägg. Om du fortsätter svara utgår jag såklart från att du gör det för att du är intresserad av att diskutera dom poänger och argument som läggs fram.

1 gillning

Håller helt med, det är lönlöst att diskutera något med en troende resistent mot evidens.

Jag tänker att guld varit pengar i 5000 år och senaste 50 åren levererat i paritet med börsen.

• Aug 1971 ca 7.1 kr/gram
  • Idag 635.7 kr/gram
  • 89 X Pengarna
  • 9% CAGR

Historisk avkastning är dock ingen garanti för framtida avkastning. Volatilt ja, men vilka tillgångar har inte varit det.

Just sayin att det har en plats hos en del av oss i våra portföljer så jag tycker det är relevant att ämnet hanteras i ett framtida avsnitt :slight_smile:

6 gillningar

Det är en oerhört viktig aspekt som inte nämnts ännu. Den kring känslan att se och kunna hålla i sina guldmynt. Dessutom håller ju myntet sitt värde långt mycket bättre än en elektrisk pryl som en laptop i samma prisklass. Lycka till att få sålt en alldaglig Dell/HP-laptop till inköpspris efter 2 år. Där står sig guldet oerhört starkt för att bevara värdet.

Att ha guld enbart som en av flera olika tillgångar i sin investeringsportfölj är något annat i min bok.

Här finns massa fina mynt för den som har ett intresse för det :slight_smile:

4 gillningar

Jag har en liten del av min portfölj i fysiskt guld och silver.

Dock endast som en försäkring mot det värsta tänkbara skulle hända.

Varför jag gjort det, beslutet var efter att jag läste mycket om Venezuela, Argentina och Weimar Republiken.
Och efter det så prata jag med en kollega som har flytt krig
Som berätta hur banker och staten agerat under förhållanden och det var skrämmande likt det jag hadde läst.

:coin: :heart:

Kanske vore bra att slå ihop denna tråd med Alecs nyskapade?

https://rikatillsammans.se/forum/t/att-investera-i-guld-ar-ett-daligt-investeringsbeslut-och-borde-inte-finnas-i-rt-modellportfoljer

1 gillning

Kopierar mitt inlägg från andra tråden:

Jag ser inga skäl för att äga metall i ett schweiziskt valv när vi för första gången i tio år har en sundare räntemiljö och värsta värderingsbubblorna i tech och kryptorna har spruckit.

Guld är en spekulativ tillgång som kan används taktiskt i vissa marknadslägen. Bästa nyttjan får man endast genom marknadstajming, ofta är det bara ett sänke i portföljen.

Värdet av guld har gått sidledes i tre år nu, ni svenskarna har fått en extra skjuts uppåt pga USD/SEK.

Sluta vara rädd. Spara som en pessimist, investera som en optimist.

Viva la vida och naturlig avkastning.

1 gillning