Nae vore ju såklart som att såga av sitt eget ben om en ägare av ädelmetallfonder går ut och erkänner på X att guld är en dålig inflationshedge.
exakt. Men är intresserad av vad @janbolmeson säger. Han har bjudit in Eric på sin podd och kör reklam för guld.
Vad är frågan? Ah min miss. Kolla tex här:
Framför allt @zino:s svar dvs det handlar om
- vilken typ av inflation
- vilken tidsperiod
- vilken typ av risk är man villig att acceptera
- vad är målet
- etc
Är frågan inte lite missriktad? Jag har guld i viss omfattning på grund av låg korrelation med aktier och räntor.
Precis samma här. Finns ju en ombalanseringseffekt att hämta ![]()
Vad är syftet med guldet i portföljen din?
Hej @Ecorren! Just eftersom guld har låg korrelation med aktier och räntor så är syftet att balansera uppgång och nedgång i dessa andra tillgångsslag med guld ![]()
Tack. Syftet är då att skapa en högre riskjusterad avkastning?
Alla har sin uppfattning och sin egen anledning till att äga eller inte äga guld.
Passar mig med mina strategier att äga guld, ibland lite mer och ibland mkt mindre.
Det är en bra anledning! Så gör jag.
Den här bloggpost av @AllSeasonsPortfolio är rätt läsvärt (tycker jag): https://allseasonsportfolio.eu/insights-has-gold-lost-its-status-as-an-inflation-hedge/
Denna kanske kan vara läsvärt också om man nu tror på guld som diversifikation i ens portfölj (notera dock att Wisdomtree som har intresse i att sälja guldpapper har skrivit denna):
Allt detta besvarar ju dock inte huruvida guldet bör finnas med i RT portföljer eller inte.
Jag kan hålla med om till viss del att det inte bör vara med i dessa, så du vinner ju i den mening @Alec .
Att tänka sig att jag skulle komma fram till att jag håller med, men så är det ![]()
Hej igen. Det kan man ju inte veta framgent. Men i backtests (som man inte ska hålla för samma sak), finns det visst stöd för högre riskjusterat avkastning.
Det viktigaste är att tillgångerna är okorrelerade i den mån det går att hitta sådana (långa räntor, aktier, råvaror etc.).
Vad tänker folk om RåvaruETFer där guld bara är en av råvarorna? Vet Opti kör med det, har dock inga pengar där än.
Har råvaror en plats i portföljen?
Säg 5-10%
Såg ingen skrivit sedan April ![]()
Jag tycker definitivt det, kör själv på SXRS. Att sprida ut sina investeringar handlar inte bara om aktieallokering mellan Global/USA/resten av världen även att köpa annat än just aktier, iaf i min bok.
5-10% låter sunt. Har själv nåt sånt, lite för mycket av en sucker för aktier för att ha mer än så i råvaror.
Det har diskuterats en hel del råvaror i ”jakten på den ultimata allvädersportföljen” under senvåren. Annars kan det nog vara en idé att starta en råvarufonds tråd för att fler intresserade ska se.
Ps: letade upp inlägget Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen - Nr 1062 av Zino
Guld är pengar till skillnad mot dagens valutor som är ett skuldbaserat substitut för pengar som i dagligt tal missvisande benämns som pengar, ett mera rättvisande benämning vore skuldsedlar. Med tanke på hur bankväsende och riksbanker samt regeringar runt om i världen inklusive Sverige agerat genom åren där focus är att upprätthålla maximal skuldsättningstillväxt oavsett om lånen leder till något produktivt eller ej leder ofrånkomligt till inflation. Guld har i tusentals år fungerar mycket bra som en försäkring mot olika former av valutainflation och det samma gäller idag.
Jag skulle aldrig köpa guld eller investera i guld av den enkla anledningen att jag inte vill gynna en industri med så hemska sociala och miljömässiga förhållanden!
EU har klassat guld som ett konfliktmineral för att det är fruktansvärt dåliga arbetsförhållanden samt kan finansiera lokala krigsherrar i väpnade konflikter. Det används också cyanid, kvicksilver och andra allvarliga miljögifter vid tillverkningen.
Att “investera” i något som gör världen sämre kan ju inte ses som någon god försäkring för någons framtid.
(Har inte läst alla 400 kommentarer här, så någon kanske redan har sagt detta.)
Källor tex:
Om man vill ta miljöhänsyn finns det ju faktiskt AuAg Gold Mining aktiefond.
Finns att läsa på lite om man är intresserad. TL;DR:
“The fund is rebalanced every quarter including the 25 best-in-class miners regarding ESG risk scores. The data is provided by the world-leading sustainability data provider, Sustainalytics. The fund is investing in the best-in-class companies, favouring the adopters and excluding the laggards.”
Dock innehåller denna fond enbart miners så man får då vara beredd att åka lite berg- och dalbana.
kommentaren är seriös om det inte är tydligt😉
Jag vill dock vara tydlig med att jag äger fonden och att inlägget absolut inte skall uppfattas som någon rekommendation.
Det låter som du beskriver pengar och kapital i allmänhet…
Finns en tråd där detta behandlas.
https://rikatillsammans.se/forum/t/guld-forstor-planeten-och-borde-inte-inga-i-en-hallbar-portfolj/