Jag noterar att det ska bli enklare att hyra ut bostad i andra hand. Det är väl på sätt och vis bra. Samtidigt noterar jag en del inkonsekventa inslag i det nya förslaget.
Man ska framöver kunna hyra ut två bostäder via privatuthyrningslagen, tidigare gällde det bara en. Samtidigt sägs att de nya reglerna inte ska uppmuntra till att köpa bostad “i spekulationssyfte”, alltså enbart för att hyra ut den.
En annan del av nyordningen handlar om längden på uthyrning, i första hand i relation till bostadsrätter. Idag finns möjlighet för styrelser i BRF:er att ha en strikt hållning när det gäller längden på uthyrning. De kan hitta på att uthyrningen måste upphöra efter 1-2 år, även om skälet till uthyrningen kvarstår (till exempel tillfälligt arbete på annan ort).
Kopplat till frågan om längd på uthyrningen sägs även att man ska kunna köpa en bostad idag för att täcka ett framtida behov. Om jag idag har ett barn som är 12 år så ska jag kunna köpa en lägenhet idag (priserna har gått ner) och hyra ut den i väntan på att barnet ska fylla 18 år. Dessa sex års uthyrning ska alltså kunna legitimeras av ett framtida behov av lägenheten när barnet blir myndigt och vill flytta hemifrån.
I avsnittet med Mainhome pratas det om att man ska skapa “påhittade egna behov” och avstå från uthyrning under en viss tid varje år för att gentemot Skatteverket kunna hävda att man själv använt bostaden då, även om den i praktiken bara varit tomställd. Detta verkar på sätt och vis korkat men det kanske strikt regelmässigt ändå är det rätta sättet att agera.
Jag funderar själv på hur långt i förväg man kan köpa bostad för barnens räkning och hyra ut. Om behovet av eget användande inte behöver finnas nu utan om X år innebär det faktiskt ganska stor frihet att hyra ut under en längre tid. Jag skulle kunna ha barnet på 12 år ovan, hyra ut under sex år och sedan upptäcka att barnet ska studera i London istället. Då får jag kanske sälja bostaden. Ett alternativ kan ju vara att tomställa den under en period och sedan hyra ut igen.
Det finns säkert många sätt att lösa detta på. Finns det några idéer eller erfarenheter när det gäller scenariot att köpa bostad enbart för att hyra ut, även om det nu inte ska uppmuntras?