Att köpa och äga hyresfastigheter

Min första hyresfastighet hade fyra lägenheter plus en jag gjorde i källaren. Jag borde själv i en av lägenheterna, men sålde den för ett antal år sedan. Jag gillade inte att bo med hyresgäster.

En del skötte sig exemplariskt men några exempel på mindre lyckade uthyrningar,

En hyresgäst satte varje sommarkväll på sig inlines och åkte med dom nedför i trä trappan inomhus. Ett fasligt oväsen och skador i trappan. Han var läkare och hade en bra kreditupplysning. Samma person hotade att döda en annan hyresgäst för att hon förde oväsen tidigt på morgonen. Han bodde bara kvar ett halvår.

En annan hyresgäst reglerade värmen i lägenheten genom att sätta alla element på Max och sedan ha ett par fönster med eller mindre öppna året om/dygnet runt. Vad jag dom stänga fönstret och sänka elementet så gjorde dom det i ca en vecka. Sedan återgick dom till att reglera med fönstret igen.

En hyresgäst väckte mig mitt i natten för en råtta trillat ur hennes ventil. Det visade sig vara en skalbagge med som fått massa damm på sig (från ventilen).

En hyresgäst åkte med sin båt och fiskade och kom varje vecka dragandes med båten sent på kvällen/natten och backade upp den på parkeringen. Sedan spenderade han 10 minuter med att skramla med kedjor mm för att låsa fast den.

En hyresgäst mamma ringde mig ca en gång i veckan för att fråga om allt såg ok ut hos hennes 16-åriga dotter (som gick i gymnasiet på annan ort än hennes hemstad, och därför bodde i en lägenhet hos mig). Jag kände inte familjen, hon bara hyrde en lägenhet men jag pratade nog 50 ggr med mamman i telefonen.

En hyresgäst ville ställa en pool på balkongen (det var visserligen riktigt stora balkonger, men jag var ändå inte sugen på att ha flera ton vatten på dom) och tjatade om detta i två år, vägrade att acceptera ett nej.

En hyresgäst ville varje gång jag såg henne gråta ut hos mig över hur besvärliga vissa grannar var.

Det var lyhört i huset, och det var ett jäkla pusslande för att få till hyresgäster som inte störde varandra.

För mig passade det inte att bo i samma hus som hyresgäster. Jag orkade inte med gnället och att alltid vara i ”tjänst”. Dessutom retade jag mig på de som inte var rädda om huset. Jag har fortfarande lägenheter, men i hus med 10 lägenheter+. Förmodligen pågår ungefär samma där problem där, men jag slipper se och höra om det. Med fler lägenheter finns det ekonomi att leja bort stora delar.

Jag är delaktig i renoveringar och beslut, men uthyrning, felanmälan, fastighetsskötsel och jour har jag andra som gör. Tyvärr tar det ett tag innan man kommer dit.

Har man tur och får vettiga hyresgäster kan det vara ganska trevligt att vara väldigt delaktig eller bo i samma hus som hyresgästerna. Ibland kan det vara bra att få in en ”hustomte” som hyresgäst. Dom kan fixa mindre saker i huset och hålla ordning, jag gav dom då lite rabatt på hyran. Man får bara passa sig så dom inte tar över och tror att dom äger huset. Det har jag varit med om….

Det finns massa avancerade kalkyler. Men jag har klarat mig bra med driftnetto/avkastning =marknadsvärde. Sedan dragit av för ev renoveringar jag ser behöver göras.

Stambyten är lite trixiga, ibland kan hyresgäster bo kvar. Med dusch/wc i tex källaren. Oftast vill man samtidigt kanske renovera badrummet och få en högre hyra, vilket kräver att hyresgästen godkänner det.

Har man få lägenheter skulle jag vara väldigt noggrann när jag tar in hyresgäster. Kreditupplysning och kolla referenser från tidigare boende. Sedan kan man ju alltid googla och se vad man hittar. Är det någon som lägger ut bilder på att dom har röjarfest hemma varje helg, kanske det inte är rätt person.
Hur kräsen man kan vara beror ju på hur attraktivt dina lägenheter är på marknaden.

4 gillningar