Mjo, blankade ”hårt” men med majoriteten i brett index via exempelvis Xact Bear x2. Man kan samtidigt konstatera att de valt att inte sälja av sina fysiska fastigheter och på så vis haft orealiserade förluster i termer av tillfälligt sänkta fastighetsvärden. Sannolikt pga ovilja att gå igenom de enorma processerna för att sälja i hopp om att köpa motsvarande billigare några år senare - men rimligen också pga osäkerhet över framtida utveckling. Värdepapper är ju dock till skillnad från fasta egendomar betydligt mindre komplexa att sälja av och köpa tillbaka.
Man kan ju välja att likna allt som inte stämmer in på bilden av att indexfonder är den enda sanna vägen vid fiskehistorier. Motsäger själv inte att det eftersom det i mångt och mycket stämmer in på min egen strategi. Kan mycket väl kan vara så att ingen kan förutse någonting signifikant alls i ekonomin eller på börsen och därför statistiskt sett omöjligen kan slå index med annat än tur eller något som kan liknas insider information. Är själv av den uppfattningen i grunden, men inser samtidigt att flertalet främst äldre familjekontakter presterat betydligt bättre på grund av sina ageranden de senaste 15 åren.
Troligen/möjligen är det så att de bekanta haft en strategi som visat sig fungera just nu och det inte finns mycket att göra för att själv försöka lära sig efterlikna några breda mönster med enkla trick. Personligen är jag för lat och fortsätter tanka på brett i aktier och fonder med låga avgifter när det är ”rea”, för att sedan ta det lugnare och framförallt minska köpkvoten när jag tycker det sticker iväg för mycket. Insikten av att missa potentiella värdeökningar genom blankningar eller undvika onödiga värdeminskningar under tider som dessa fångar dock uppmärksamheten kortvarigt. Men fortsätter glädja mig över att alls ha privilegiet att kunna investera med fortsatt förväntad avkastning på sikt. Investerande blir ju så länge allt fortsätter på samma sätt kommande decennier i det närmaste garant för ekonomisk frihet och överflöd. Förmodar att ny förmögenhetslagstiftning så småningom kommer justera läget.
Kan inte låta bli att stanna upp när saker blir så självklara. Frågandes ifall jag är del av ett stim som gör det lite för lätt för sig, och blivit lite för lat för att faktiskt zooma ut och tänka efter.