Är redovisningskonsult med egen byrå och erfarenhet på 7år. Funderar nu på detta med auktorisering. Det är en examen som ska klaras av. Jag tror att jag fixar det med lite möda. Det är inte det jag grubblar över utan vad jag kommer ha för nytta av det. Det kommer kosta att göra provet och sedan är det årlig avgift till organisationen jag registrerar mig i. Utöver det, vad jag förstår ställs jag till svars mer än en redovisningskonsult utan auktorisering om jag gör något fel med bokföring och redovisningen. Vad tycker ni, vad säger era erfarenheter er ?
Nej inga kunder har frågat efter det. Dock kan jag ibland hamna i situationer som kräver det. Då får jag hänvisa kunden till en auktoriserad. Det kan vara vid en utökning av antalet tillåtna fordon i transportföretag. Det är heller inget bekymmer för min del.
Har inget konkret mer än att jag läst på nätet att en auktoriserad krävs på ett större ansvar eftersom denna har certifierad kunskap om yrket.
Är det verkligen en auktoriserad redovisningskonsult som då behövs eller är det auktoriserad revisor?
Min egna personliga åsikt är att prissättningen från FAR och liknande är otroligt hög sett till vad man får. Eftersom det inte är som i revisionen där du måste vara medlem.
Det är auktoriserad redovisningskonsult eller revisor som då gäller.
Jag har i dagsläget inga bolag som behöver revideras. Men det kan säkert bli av nästa år. Jag minns vad min lärare från studietiden sa till mig en gång. Han var auktoriserad redovisningskonsult. "Det är inte värt pengarna jag betalar, priserna är höga och jag tänker gå ur "
Skulle jag vara kund och leta byrå så skulle jag gå på referenser. Bara för att man är auktoriserad behöver inte det betyda att man kommer sköta uppdraget till 100%. Har hört av vissa att de varit rätt missnöjda hos den auktoriserade med pris i förhållande till vad man faktiskt får för service och kvalitet på bokföring och redovisningen.
Om kunden går på referenser så känner jag mig ganska trygg ändå. Har en utbildning som redovisningskonsult, 5år erfarenhet från Skv samt 7år från yrket.
Som auktoriserad redovisningskonsult ska du även uppfylla aktualisering med 60 utbildningstimmar under en treårsperiod. Det kräver godkända utbildningar för dessa timmar.
Som anställd på byrå är det absolut värt det kan jag tycka. Högre lön som auktoriserad.
Men som egen är det tveksamt om fördelarna uppväger kostnaden.