Aupair - kalkyl

Hej!

Överväger att ha au pair. Har försökt komma fram till vad detta skulle kosta.

Fickpengen ska vara minst 3500 kr. Misstänker att man behöver betala sociala avgifter och moms på detta? Isåfall blir kostnaden 3500x1,31x1,25=5731 kr. Verkar som att man kan få RUT-avdrag-> 2866 kr. Sen tillkommer kostnad för kost och logi.

Stämmer detta?

1 gillning

@janbolmeson ni har väl haft au pair?

Är hon anställd av dig betalar du väl ingen moms?

Vi har haft au pair, men i och med att det är i Finland så är erfarenheterna på just det ekonomiska planet inte behjälpliga.

Värdet av kost och logi ska förmånsbeskattas så du betalar sociala avgifter på det + fickpengen/lönen. Jag är en privatperson som har anställt en au pair att passa mina barn. När jag gör skatteavdrag och räknar ut arbetsgivaravgifterna ska jag då räkna med något värde för kost och logi? | Skatteverket

1 gillning

Tack för svaren!

Förenklad arbetsgivardeklaration gav en del svar. SKV skriver:

”Om du privat anlitar en fysisk person (som inte har F-skattsedel och inte bedriver näringsverksamhet) för ett hushållsarbete eller ROT-arbete, får du göra ett avdrag motsvarande den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklade arbetsgivardeklarationen. Avdraget – som kallas skattereduktion – är preliminärt och fastställs i samband med den årliga taxeringen.”

Verkar således som att man får göra ett förenklat RUT-avdrag som motsvarar hela arbetsgivaravgiften.

Om jag förstår det rätt så är det heller ingen moms.

Slutliga kostnaden bör därmed blir 3500 kr + kostnad för mat/logi.

1 gillning

Det är ju toppen!

Gissningsvis behövs även någon form av försäkring för au pairen.

Någon med erfarenhet hur man enklast hittar vettig aupair? Förmedlingssidor, organisationer etc? Fattar att det är ballare för ung person att dra till London ett år men Malmö med Köpenhamn om krokarna borde väl vara nått också.

Det är betydligt billigare i Danmark än i Sverige, vad jag förstått behöver du betala minmilön i Sverige. Något som ej behövs i Danmark där man endast ger dom mat och husrum samt en liten slant.

Vill du utveckla kostnaderna för au pair i Finland? Jag bor för tillfället i Finland och ska skaffa au pair men är osäker på vad man faktiskt behöver skatta och om motsvarande RUT-avdraget i finland gäller för au pair.

Nu var det ett tag sen vi hade au pair, ca 10 år sen, så har inte alla detaljerna färskt i minnet.
Men Som au pair från utlandet till Finland - vero.fi är en bra start för skatterreglerna som gäller.

Hej! Såg ditt svar på denna tråd. Är en 23 åring tjej som skulle vilja testa på att vara aupair. Har jobbat med städning, inom förskola/ skola, restaurang. Ett första steg hade kanske kunnat bli att vara aupair i Sverige? Skickar ut frågan, har inget att förlora. Är ni fortfarande intresserade av att anställa en aupair?