Skicka iväg sitt barn på utlandstermin; Europaprogrammet

Jag har ett barn som ämnar gå Natur/Natur i gymnasiet med europaprofil. Meritvärdet är i topp och mentorn - som själv gått programmet - har fullt förtroende för att barnet kommer att bedömas som en aktuell kandidat för att få åka iväg på en utlandstermin bland de som söker.

Vid kontakt med skolan för att få en bild av vad det kommer att kosta har jag fått en del information. Jag vet att resa ToR, terminsavgift, material och utflykter är betalda. Jag vet också att boende, kollektivtrafik och mat, inklusive skolmat, faller på oss föräldrar att stå för och ungefär vad de kommer att landa på.

Det jag kan ta reda på enkelt själv är vad sagda tonåring kostar “i drift” i nuläget, samt vad nytt pass och ev. ETA kostar. Vi kan få en inackorderingspeng från kommunen och studiebidrag ska utgå som vanligt. Något irriterad över att man får lägsta ersättning vid utlandsstudier, även om avståndet borde borga för högsta ersättning, men någon kan kanske motivera varför det är så för mig?)

Barnet i fråga sparar själv i fonder (Mest global index och en liten lekhink som hon satsat på Avanza Zero :sweat_smile: ) , har buffertspar och “lönekonto” så det böjs i tid, det som krokigt ska bli, så att hon får ihop pengar till eget, även om vi föräldrar skulle bedöma det som ovärt att lägga pengar på. Hon kommer ju förmodligen inte upp i de summor som behövs även om hon jobbar extra (första CV:t för sommarjobb är inskickat), så vi räknar med att vi föräldrar står för fiolerna och att de kommer att vara dyrare än om hon stannat på hemmaplan.

Med det sagt, så har jag några frågor som jag hoppas att forumets samlade erfarenheter kan hjälpa mig med. Jag har två år på mig att sätta upp en tillräckligt stor, riktad “fond” (kortsiktig, tänker högräntekonto) att plocka ur för omkostnaderna:

• Vad kommer jag att behöva betala innan resan och vad kommer löpande?
  • Hur betalar man bäst i Frankrike, respektive England för att slippa så mycket påslag och avgifter som möjligt?
  • Hur mycket fickpengar är rimligt per månad för en 17-åring som går på svenska skolan utomlands? (Förmodligen Paris, eller London).
    • Här hemma hade hon fått studiebidraget och lite stöttning till dyrare inköp som vinterjacka och sportutrustning.
  • När man är iväg har man ju chans att utforska landet och det vill vi ju uppmuntra. Ska man ha separata poster för nöjen och fritid i sin budget? Vad ska man avsätta för detta?
  • Telefon- och internetabonnemang:
    • Vilket är bäst av ett svenskt och ett utländskt i Enland respektive Frankrike? Hur reder man ut vilket som är bäst på ett språk man själv inte talar och vad kan man förvänta sig för kostnader?
    • Är det rimligt att anta att man som inneboende har tillgång till internet, eller behöver man ta även detta i beaktande vid val av abonnemang?
  • Försäkring: Vi har i nuläget ingen separat barnförsäkring (jag vet, ni behöver inte förklara för mig hur dumt det är och jag tänker inte försöka motiera varför det blev så), men vilka försäkringar behöver vi fram tills avfärden och under tiden barnet befinner sig i utlandet?
  • Försäkringskassan: Jag har förstått att man ska anmäla utlandsstudier till FK för att ens rätt till vård och ersättning ska bedömas. Det lär inte vara några problem, vad jag kan utröna från deras hemsida, men är det något jag behöver veta som INTE står där?
  • Vad har jag glömt som jag behöver ta höjd för?

Emotser kloka och trevliga svar :slight_smile:

Förstår jag korrekt att det handlar om gymnasie-utbildning?

Första tanken var att söka stipendier för att minska egenkostnader.

1 gillning

Precis! Jag förtydligar det ovan, tack för påpekandet!

Finns det någonstans där man kan söka bland möjliga stipendier? Kommunen har sin sida och jag har något i bakhuvudet om att man kunde söka på biblioteket när jag själv var i samma ålder.

Länsstyrelserna har en tjänst för att söka stipendier från utdelande stiftelser i hela Sverige. Googla på länsstyrelsen och stipendier så borde du få träff på den tjänsten.