Avanza breddar indexfond, Avanza global mer värd nu?

Ändras ert tankesätt kring Avanza global nu när de breddar sitt index? Nu har väl denna lika många innehav som LF men färre än DNB?

3 gillningar

För mig låter det som om Avanza passar på att ändra den misslyckade förvaltningen av sin stora globalfond så här ett par dagar före julafton när ingen har tid att kolla så noga.

Den nya Avanza Global skiljer sig markant från andra jämförbara globala indexfonder efter att Avanza tog över förvaltningen av fonden och införde helt nya exkluderingsregler: utvecklingen är tydligt annorlunda (det råkar vara i negativ riktning) och koncentrationen till USA och de stora techbolagen har blivit betydligt större.

Jag valde själv att lämna Avanza Global för ett år sedan när de ändrade fondens inriktning och det ska mycket till innan jag byter tillbaka. Avanza är inget vidare på att följa rådet “sitt still i båten”.

10 gillningar

Inte direkt någon ändring av min negativa syn.

Fortfarande ett index som inte är baserat på marknadsvikt fullt ut, istället godtyckliga ESG kriterier. Antalet innehav har aldrig varit problemet sen de tog hem förvaltningen.

8 gillningar

Är det fortfarande DNB som som “följer” indexet närmast eller finns det någon annan som gör det bättre? Tänker mer fond än etf.

Nej.

Så fortsätter välja andra fonder.

1 gillning

Så vitt jag vet om man tittar på Ava Globals ursprungliga index ja. Får se vad Plus fonder kommer med sin kommande globalfond.

Men det ursprungliga indexet (MSCI World) utesluter EM så finns andra fonder som följer index inklusive EM.

2 gillningar

Det kan vara bra att Avanza breddar sin globalfond med tanke på hur dåligt den har gått i år, kanske beroende på att de har kraftigt minskat antalet bolag. Nästa steg är att den blir ännu bredare.

Det är givetvis positivt att Avanza breddar fonden, även om det inte är någon jätteförändring, men att man är inne och petar i fonden som man gjort gör mig orolig. Jag flyttade mitt sparande till DNB Global Indeks S när Avanza bytte index för Avanza Global. Då var det ESG som stod i fokus, men det skulle ju lika gärna kunna slå om genom att förvaltarna får för sig att övervikta eller byta index i någon annan ritning som råkar bli trendigt.

5 gillningar

Avanza global har varit väldigt stökig. Det är ju för att slippa massa sånt trams man väljer indexfond, man vill ha stabila urval som är samma över lång tid. Avanza känns som Google nu, i relation till alla tjänster Google startar och lägger ner, ingen långsiktighet.

11 gillningar

Yes, det känns skönt att ha bytt så man slipper läsa på om vad denna förändring innebär.

Det betyder dock inte att AG är lika bred som LFG. Det är ju inte i första hand pga uteslutningarna som AG har 8,39 % Apple, till exempel.

3 gillningar

Tänk om dom bara kört vidare på samma index som Amundi hade när dom tog över förvaltningen själva, hade varit så mycket trevligare.

7 gillningar

Hemska tanke, tänk om man kunde fått den produkt man förväntade sig och faktiskt köpte…

6 gillningar

Hur attraktiv blir Avanza Global nu när dom går från cirka 800 bolag till 1 100 bolag nu?
0,10% avgift fortfarande på Avanza.

• Avanza Global avgift 0,1% (på avanza) med ca 1100 bolag
  • DNB Global Indeks S avgift 0,21% (på avanza) med ca 1300 bolag
  • Länsförsäkringar Global Index 0,22% (på avanza) med ca 1200 bolag

(Rätta gärna om jag har fel på antal bolag och avgift :slight_smile: )

1 gillning

När uppdateras innehavslistan? Ej uppdaterad sedan 30 nov 2025.

Edit: Googlade på Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.

Kan någon förklara varför Nvidia och Apple är så pass överviktat i detta index?

Nu är innehavslistan uppdaterad.

Ser betydligt bättre ut än tidigare då Nvidia och Apple viktats ned väsentligt!

5 gillningar

På morningstar står det:

Totala innehav 934

Undrar om den verkligen har 1100 aktier nu?

Jag gillar inte att man hattar runt på detta sätt… bättre o vara konsekvent tycker jag speciellt nör det kommer till aktier där folk vill vara långsiktiga folk vill ej behöva gå in varje år och kontrollera att fonden investerar så som det var tänkt i början.

Men jag har behållit min avanza global under alla år trots att de hållit på såhär då jag har min regel att så länge något är “good enough” så behåller jag investeringen.

8 gillningar

Tidigare hade Avanza Global en hyfsat strikt urvalsprocess där en stor mängd bolag valdes bort om de inte hade tillräckligt höga ESG-betyg. Den “nya” strategin tillåter fonden att äga aktier i fler bolag, även de som kanske har ett “medelbra” ESG-betyg men inte bryter mot några hårda gränser…

Så genom att inkludera fler bolag minskar risken för att fondens avkastning ska avvika för mycket från den generella världsmarknaden (a.k.a “tracking error”). Fonden blir alltså “bredd-mässigt” mindre olik en traditionell global indexfond. För att klara klimatkraven utan att kasta ut massa bolag, investerar Avanza Global helt enkelt mindre pengar i bolag med höga utsläpp, och mer pengar i bolag med låga utsläpp och bra klimatarbete, och där med får en ny trade-off mellan klimatarbete och bredd.

I informationsbroschyrenAvanza-fondernas egen site så kan man läsa att dess jämförelseindex fortsatt är “Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index”, vilket den även var innan den här förändringen.

1 gillning