Avanza eller Lysa

Precis som tidigare sagt går det inte att göra en direkt jämförelse mellan Avanza och Lysa. Avanza har på gott och ont en bredare portfolio av produkter och tjänster för dig att välja mellan. Hos Avanza kan köpa enskilda aktier eller obligationer, aktivt eller passivt förvaltade fonder som kan anses både väldigt dyra eller relativt billiga.

Lysa är en ren fondrobot. Du kan sätta dig in i detaljerna kring deras förvaltningsfilosofi och exakt vilka fonder de investerar dina pengar i på lysa.se/whitepaper. Där väljer du endast hur stor andel av ditt investerade kapital som du vill lägga i vågskålen aktier respektive obligationer.

Jag började investera för några år sedan, då fanns Avanza sedan länge och Lysa var relativt nytt. Jag upplevde att jag hade svårigheter att förstå vilka av tjänsterna och produkterna hos Avanza som skulle passa bäst för just mig. Jag gillade inte känslan av detta. Därför fortsatte jag att läsa på kring fondrobotar och tack vare RikaTillsammans blev jag introducerad för Lysa. Jag lade tanken på att själv vara aktiv investerare av aktier och fonder på hyllan och erkände för mig själv att jag inte besitter varken kunskapen, tiden eller energin att med handen på hjärtat säga att jag kan skapa en investeringsportfolio som kommer generera bättre avkastnings än den filosofi och de fonder som Lysa har tillgång till.

Sedan sist jag var kund hos Avanza har de lanserat sin egna fondrobot, Avanza Auto, och huruvida den skulle vara bättre eller sämre än Lysa vet jag ingenting om!

1 gillning