Avanza Sigma. Vad tror ni?

Hela samtalet blev väldigt flummigt. Diskussionen avskräckte mig mer än det lockade. Möjligt det lät bra för någon som inte alls fattar hur det fungerar på börsen och vilka fonder och robotar som redan finns.

Samtidigt så tror jag inte de kunde sagt något som verkligen skulle lockat mig till just den tjänsten. Möjligen om de nördat ner och visat alla filter de använder och hur de viktar aktierna inför beslut. Men det är ju inget de vill visa upp då det är hela tjänsten :laughing:

Vad hindrar dig från att gå in med minsta summan och sedan kopiera innehaven med resten?

Det låter dessutom roligast.

Instämmer…man hade önskat att de kunde presenterat nån metodteori eller strategi bakom tjänsten och en förklaring varför de tror den kan slå index.

Typ vi köper de största företagen som uppfyller vissa kriterier och lägger på 25% hävstång..eller varför inte vi kör globalfond plus hävstång.

De har 900 aktier de följer, där de tittar på flertal nyckeltal, vilket segment, bransch etc. de tillhör. Varje parameter viktas och man får en totalsumma för varje aktie.

De som rankas högst väljs in i deras olika modellportföljer baserat på kundernas svar på frågorna.

Varje månad sker en mindre ombalansering och en gång om året sker stor genomgång där man byter ut 20% av portföljen. Osäkert hur strikta de är med just 20%, men nämndes att hela portföljen omsätts var 5:e år.

Minst 1 MSEK i början och minsta insättning är på 100kSEK för annat blir det svårt att köpa enligt målbilden då många aktier kan kosta tusentals kronor.

Om två personer svarar likadant på frågorna och påbörjar tjänsten samma dag så får de exakt samma portfölj. Så det är på inga sätt en personlig portfölj.

Ungefär vad jag fått fram på webben och via podden.

Inget av detta gjorde att jag ville köpa tjänsten. Däremot hade jag gärna velat se vilka parametrar de använder och hur de viktar, vilken beta och sharpekvot varje modellportfölj har etc.

2 gillningar

Jag känner mig väldigt skeptiskt, men det ska bli intressant att se utfallet. Förmodligen så tjänar Avanza på detta, det är väl hela syftet, men det utesluter faktiskt inte att kunderna också kan tjäna på det.

Gå in blint i detta med flera miljoner dock. :head_shaking_horizontally: näää

Nu ligger det en order. Känns spännande det här även om det är lite trist med fonder. Hade hellre sett 100 % aktier. Kan tillägga att även fast jag handlar en del så gör jag väldigt sällan så här stora köp själv. Jag har en strategi där jag gör väldigt många mindre köp under de perioder då jag handlar aktivt. Oftast vintertid.

För övrigt verkar deras sätt att välja aktier (som jag förstått det) likna en metod jag använde för några år sedan när jag satte ihop de portföljer jag har idag. Då hade jag en mastodont-excelfil med en många hundra bolag. Sen använde jag partialkoefficienter för att automatiskt rejta bolagen efter börsvärde, direktavkastning, P/E och en massa annat. Då fick varje bolag en viss poäng. Sen handlade jag de bolag som rejtade högst enligt de faktorer som jag valt att tillmäta betydelse. Sen hade jag en del annat som jag valde efter också (marknad, sektor osv.)

Nej, det är väl inget som hindrar det om man vill komma undan avgiften men jag har redan bra sammansatta portföljer. Det enda som skavt lite har varit ”lekhinken” så den var på väg ut. Hade redan hunnit minska den med 40 % när det här kom upp.

Hänger inte med på bilden. Menar du att EM fonden är en del av tjänsten?

Ja, precis. Det är den första aktiviteten på kontot.

1 gillning

Hur tänker du att det borde gå till då?

Då det är automatiserat så blir det så här, inget problem egentligen. Men de hänvisar till tjänsten som “Personlig portföljförvaltning”. Men det är ju inte så. De har deras parametrar och alla som svarar likadant innan de viktar om aktierna får likadana portföljer.

Jag antar att vid årliga genomgångar så lär alla med likadana svar få samma portfölj. Då blir det som en fond och inget personligt.

Eller menar du att du har en personlig portfölj när du har köpt andelar i LF Global Index?

1 gillning

Fast det är väl typ personligt? Om de hade fått olika portföljer hade det ju varit baserat på nån slags slump i stället för på de givna svaren… :wink:

1 gillning

Lite mer avancerad fondrobot? Annars vad är skillnaden