Avanza, skuldränta och deklaration

Jag var nybörjare och skapade ett ISK hos Avanza 2018. Jag fick betala skuldränta eftersom jag överförde pengar för sent när jag köpte fonden. Däremot skuldräntan fanns inte i inkomstdeklarationen 1. Jag frågade Avanza men jag fick svaret att det inte fanns möjligt att rapportera den här skuldräntan?!

Är det betyder att jag kan avdrag själv när jag deklarerar mig?

Har du som nybörjare kontokredit på ditt ISK (!), eller hur kan du ha köpt fonder utan att ha haft likvider på kontot?

Hej!

Tyvärr, jag förstod inte riktig varför fick jag betala räntan. Jag har inte kredit - Cash in cash out.

Jag trodde att det handlade om när jag bytte fonden/sålde aktie. Det fanns försäljningsdag och likviddag som jag missade att googla vad betyder orden. Då blir “overdraft” i ISK.

En dag när jag loggar in i ISK och det stod “skuldränta” i transaktioner. Då betalade jag beloppet. Både deklaration underlag och inkomstdeklaration 1 fanns inte beloppet.

Jag lär mig från mitt misstag men Avanza rapporterar inte till SKV fastän skuldräntan från kunder är inkomst till företaget.

Du var alltså övertrasserad. Kontot stod på minus, och du hade ingen kredit och får därmed betala ranta. Jag misstänker att beloppet var så marginellt, att Avanza inte har bemödat sig om att rapportera till Skatteverket. De flesta banker rapporterar exempelvis inga intäktsräntor under 100 kronor.

Du kan givetvis yrka avdrag för beloppet ändå.

Känner du dig osäker, så kontakta Avanzas kundtjänst.

Nestor! Tack för svaret.