Skuld regleras automatiskt endast för KF och inte för ISK.
Citat
Avanza kommer inför varje årsskifte att göra en automatisk reglering av den nyttjade krediten på kreditkontot, givet att det finns motsvarande saldo på kapitalförsäkringen.
Det innebär att om du vid årsskiftet har ett saldo på kapitalförsäkringen samtidigt som du har en skuld på kreditkontot kommer vi att flytta över den del av saldot som motsvarar skulden på kreditkontot. Avanza
Rent skattemässigt har du det. När man öppnar kreditkonto hängs det på det befintliga isk/kf kontor, du har totalt lånat in 100 tkr till isk/kf kontot men har ett saldo där som “väger upp” skulden då det är mellanskillnaden som räknas för räntan som ska betalas.
Eftersom att det skulle vara skattemässigt mycket ofördelaktigt att pengar plockas ut från depån till kreditkontot och in igen hela tiden har man kvar de pengar man lånat in till depån även efter försäljning av värdepapper.
Citat
Ingen reglering av kreditkontot görs över natten. Reglering av kreditkontot kan göras av kunden själv.
Det innebär över tiden att kreditkontot kommer att ha ett negativt saldo som motsvarar den högsta belåning i
absoluta tal som förekommit sedan den senaste regleringen. I kapitalförsäkringen gör Avanza en automatisk
reglering av krediten vid årsskiftet. Så krediten är okej, men du har 75 tkr oinvesterat på din depå som du får betala skatt för.
Som sagt lite olika detaljer mellan kf och isk, men om du inte tänker handla för de 75 du har i saldot på depån så är det bättre att reglera skulden genom att föra över detta saldot till kreditkontot av skatteskäl. Däremot så är räntan för skulden densamma eftersom att det är skilnaden mellan depåsaldot och kreditsaldot som räknas. Jag förutsätter att du uppfyllt alla villkor för superräntan 0% under 50 tkr? Eller är 40 tkr det du får låna till superränta totalt, alltså belåningsvärde?
Tack, Marcus, för ytterligare förtydliganden. Nu har jag betalat tillbaka till krediten, för att slippa skatta på saldopengar som jag inte tänkt investera.