Förvirrad över Avanzas superlån/kredit

Jag har lite frågor kring superlånet och vad terminologin betyder på Avanza. Jag har läst deras FAQ men jag förstår ändå inte riktigt.

Såhär står det på mitt konto(har avrundat lite)

Saldo i SEK: 4000Kr
Intjänad änta: 0,37Kr
Värdepappersinnehav: 32 000Kr

Totalt värde: 36 000Kr

Saldo på kreditkonto -3500Kr
Aktuell skuld: 0,00Kr
Kreditutrymme: 25 200Kr
Utestående köporder: 200Kr
Tillgängligt för köp 25 000Kr.

Kan någon vänlig själ försöka bryta ner detta? Såhär har jag tolkat det:

Saldo i SEK: Pengar jag har på kontot
Intjänad änta: Vet inte riktigt, kollar jag grafen har jag tjänat 1000Kr denna månaden. Vilken ränta är detta?
Värdepappersinnehav: Värdet på alla mina fonder.

Totalt värde: Saldo + totala innehavet?

Saldo på kreditkonto Här är negativt, så jag har plockat ut 3500kr från lånet då?
Aktuell skuld: Jag har plockat ut pengar men är inte skyldig något? Fattar inte.
Kreditutrymme: Detta är väl vad jag kan låna max?
Utestående köporder: Pågående transanktion?
Tillgängligt för köp kreditutrymmet - utestående köp.

Är så sjukt förvirrad över vad allt betyder här. Det verkar ju som att jag använt kredit men min skujld är 0? Eller skulden byggs inte på förrän jag går över 10% belåning?

1 gillning

Hej,

Som jag tolkat det så har du rätt i de mesta som du skrivit ? Efter.

Varför det står att du inte har någon aktuell skuld är som jag förstått det som pga av att du faktiskt har ett saldo på ditt konto som överstiger krediten du utnyttjat.

Om jag inte missminner mig så har Avanza löst det på det sättet så att du inte ska behöva göra transaktioner mellan ex isk och kreditkontot då det medför en viss onödig skatt. (Insättningar och uttag från isk)

Vad gäller intjänad ränta så har jag inte förstått den heller men jag har också några ören där.

Jag tar inte gift på att jag har rätt men det är såhär jag uppfattat det. Kanske någon annan kan flika in men ytterligare kunskap och förklaring

2 gillningar

Du ligger s.k. “ränteneutralt”. Du har en skuld på kreditkontot på 3 500 kr, men du har också likvider på 4 000 kr på ditt ISK, därför är din nettoskuld (“faktiska skuld”) 0 kr. För att lösa detta gör Avanza lite hokus-pokus så att du får betala ränta på din skuld (3 500 kr), men du tjänar också in exakt samma ränta för dina likvider (4 000 kr) på din ISK. Du har alltså tjänat 0,37 kr (denna månaden) i ränta på din ISK som kvittar ut räntan du skulle betalat för skulden på kreditkontot.

Finns beskrivet mer om detta här: Kundservice | Avanza. Jag vet dock inte varför Avanza gör så.

1 gillning

För länge länge sedan ställde jag följande, relaterade fråga till Avanza:

Inte en stor grej men jag har märkt att en sak inte stämmer i appen. När man väljer ett ISK-konto, och sedan väljer fliken detaljer och går längst ner i listan så visas det aktuella ordrar. Antalet ordrar verka stämma men inte totalbeloppet i SEK som står bakom det. Just nu har jag utestående ordrar för drygt 20k men i listan står det 5290 SEK.

Sedan fick jag följande svar/förklaring av Avanza:

Beloppet 5290 kr beror på att du har belåning på ditt konto. Den räknar endast på hur mycket dina order leder till minskat köputrymme.Lägger du köp på 10000 kr i en fond med belåningsvärde 80% är det endast 20%, dvs 2000 kr som kommer reserveras som utestående köporder.Det visas på samma sätt på hemsidan.

Det där med utestående köporder är alltså lite lurigt. :slight_smile:

2 gillningar

Grym beskrivning!

De gör så för att du ska slippa ta ut pengarna ur ISKt utifall att du tänkt använda dem snart igen. Då slipper du betala skatt i onödan på insättning till kontot.

Varför tar dom inte bara 0% ränta på kreditkontot så länge du ligger ränteneutralt i så fall? Varför en massa krångel med att kvitta räntor mot varandra?

1 gillning

Tack! Det jag inte förstår då är att det på konto översikten står att jag kan handla för 13kr. Borde det inte stå 4000kr där då?

Varför har du lånet?

Känns lite som att du hopat rakt in på överkursen med belånat konto. Hoppas jag har fel.

Om inte så tycker jag att du borde börja om lite och fundera på helheten med ditt sparande. Tex ”kom igång” guide här på RT och speciellt 4 hinkars principen (som är en del av det) för att du ska sätta upp ett sparande på rätt sätt.

Nu vet jag inte om du använder appen eller om du tittar via datorn. Var själv länge sedan jag loggade in via webbläsare men i appen står det ju
Tillg för köp: x kr (speglar summan vad du kan köpa inkluderat kredit)
Tillg utan kredit: x kr (säger sig själv vad det visar)

Kan inte svara varför det står det står 13 kr. Det törs jag inte svara på. Får inte ihop den matematiken riktigt utifrån de siffror du angivit.
Men 4000 borde det oavsett inte stå eftersom du har en kreditlina.

Men skulle jag vara du så skulle jag ta det lite lugnt med belåningen. Sett till ditt portföljvärde så känns det onödigt att utnyttja krediten. Spara månadsvis löpande istället och se belåningen som något man ev kan fundera över att ev använda den dagen börsen rasar ordentligt. Och då menar jag inte 5% ner utan när det faller likt i våras. Men det generella rådet är av avstå helt. Man klarar sig bra utan kredit!

Tänk på att du bara har ett gratis lån på 5% av ditt belåningsbara värde. Därefter börjar det ticka ränta.

Läs lite om risken/fördelen här: Vad innebär det att belåna sin portfölj? | Avanza

Har enbart använt det till att kunna ombalansera lite snabbare.

Har du gjort en pay-back på det?
Att betala ränta för att du ska få 1-2 dagar mer i marknaden.
Ombalansering ska man bara behöva göra 1-2 gånger om året så det känns väldigt overkill.

Rekommenderar verkligen ”kom igång” guide här på RT

Jag har ombalanserat nyligen så det blev nog 13kr över där pga av att kurserna ändrats. :slight_smile:

Men just därför är jag förvirrad över skillnaden på saldo och beloppet som är tillgängligt för köp. För jag kan enbart se 13kr i kontoöversikten, inte när man går in på ett konto. Kanske det är bättre i appen.

Drog precis hem appen! Där är det ju betydligt tydligare:

1 gillning

Om du trycker på de tre meny-prickarna till ditt konto (översta bilden), så har Avanza gömt en graf över din belåning där.

1 gillning