Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Behålls den låga avgiften är det absolut en av de mest attraktiva fonderna på marknaden, oavsett exkluderingar.

Fler bolag än Nordnet global index (+90 ca) som jag inte heller skulle ha problem med som enda fond.

4 gillningar

Här:

https://indexes.morningstar.com/indexes/details/morningstar-developed-markets-tme-paris-aligned-benchmark-sustainability-select-FS0000IIOX?currency=SEK&variant=TR&tab=holdings

1 gillning

800 bolag känns ganska få för att vara en global indexfond?

1 gillning

Undrar vilka alla bolagen är som de exkluderar? För jag ser i Morningstar att t.ex. både Tesla och Amazon finns med i topp 10, såna bolag brukar ju annars vara de som exkluderas av fonderna med lite färre innehav (SPP, Handelsbanken, etc).

Så om de är mer relaxed på den fronten måste de vara hårdare på nån annan front, vilken?

Intressant.

Man brukar ju säga att man ska “äga så stor del av marknaden till så lågt pris som möjligt” men hur balanserar man det? Var ligger the sweet spot?

1 gillning

Tesla och Amazon brukar nog exkluderas på grund av S, inte E. Paris-aligned-index är mest intressersde av E och ger till och med en liten boost till företag som är en del av transformationen. Teslas klimatrisk anses nog lägre än ett bolag som säljer fossilbilar. Är min killgissning.

Samma innan exkluderingen, finns ETF:er med 6000-8000 innehav (massa småbolag och tillväxtmarknader etc), vilket är mycket mer än “gamla Avanza Global” med 1500 global

Sweet spot är omöjligt att bestämma

1 gillning

Oklart, men det här säger indexet:

The index employs a transparent tilt weighting approach to achieve EU Paris Aligned Benchmark regulatory requirements. The index targets a 50% minimum reduction in average emissions versus its parent benchmark, the Morningstar Developed Markets Target Market Exposure, and follows an ongoing decarbonization trajectory of at least 7% per year while minimizing tracking error.

(Vikrams länk)

Oklart för mig exakt vad det betyder.

Ja exakt, och det har varit lite av min “kritik” innan. Jag vill ha en fond som skiter i S och G, men som är stenhård på E.

Då kanske nya Avanza Global blir lite så?

eller DNB global som skiter ESG och miljöpartisterna.

Exxon, Chevron, Equinor, Shell, RTX, BAE Systems, Lockheed Martin, Philip Morris, Altria, osv

DNB Global exkluderar en hel del CO2 bolag

Det stämmer inte. Exxon står på DNB Global innehav (vikt 0.90%), men inte på LF global. Mycket bredare exponering. Alla som vill ha inte ESG eller miljöpartistikt typ av investeringar måste byta till DNB Global

Antalet innehav kan jämföras med en konkurrerande global ESG-fond. Storebrand Global Plus. Den har 690 innehav.

Halmgubbe.
Jag sa att DNB exkluderar en hel del bolag för CO2. Jag sa ingenting om Exxon.

Läs mer: DNB Asset Management (dnbam.com)

Nu när jag läst dokumentet har jag beslutat mig för att inte sälja Avanza global.

2 gillningar

Det är forfarande mycket bredare exponering än LF Global och det nya Avanza Global.

Du menar väl att dom har en inte så bred Globalfond som exkluderar lite godtyckligt

Om Avanza Global håller 0.09% avgift, kommer ta många LF Global kunder tror jag.

Jag menar lika bred som många andra populära globalfonder, och som exkluderar enligt riktlinjer.

Ja, precis godtyckligt

4 gillningar