Mycket konstiga innehav, som jag inte tror den som slött väljer en billig USA-fond väntar sig!
Speciellt inte då de kallar sig “indexfond”, då går nog de flestas tankar till t.ex. S&P500, Russel 2000 eller liknande. Här får man något helt annat!
Idag 2022-03-11:
Största innehav
- Microsoft Corp4,81%
- Home Depot Inc4,79%
- Tesla Inc4,52%
- NVIDIA Corp4,08%
- Walt Disney Co3,50%
- Coca-Cola Co3,38%
- PepsiCo Inc3,23%
- Cisco Systems Inc3,16%
- Texas Instruments Inc2,24%
- Lowe’s Companies Inc2,23%
Tittar man däremot på de största bolagen i USA sett till börsvärde:
Largest American companies by market capitalization
då får man backa till 53:e plats för att hitta fondens nr 10 i storleksordning, Lowe’s!
Detta är väl helt sjukt?
Vad jag kan se så har fonden någon sorts ESG-vinkel, hur det nu kan anses ESG att förstöra folks tänder och hälsa med Coca Cola och Pepsi; men det känns inte som det förklarar den mycket konstiga sammansättningen. Snacka om skrivbordsprodukt. Home Depot är nr 2 men har egentligen börsvärde nr 17.
AMUNDI INDEX MSCI USA SRI PAB UCITS ETF DR seeks to replicate, as closely as possible, the performance of the MSCI USA SRI filtered PAB Index (Total return index). This ETF has exposure to large and mid-cap companies of the US market using a best-in-class approach by only selecting companies that have the highest MSCI ESG Ratings. It incorporates exclusion criteria on Nuclear power, Nuclear Weapons, Tobacco, Alcohol, Gambling, Controversial Weapons, Conventional Weapons, Civilian Firearms, Oil & Gas, Thermal Coal, Fossil Fuel Reserves, Genetically, Modified organisms (GMO) and Adult Entertainment and each constituent weight is capped at 5%. Additionally, about climate transition, the fund meets the EU Paris-aligned benchmark (EU PAB) regulation minimum requirements.
https://www.amundietf.se/retail/product/view/LU1861136247
Har de formella ESG-parametrarna skruvats upp till MAX här för att skapa detta missfoster?
Informerar Avanza på ett tydligt sätt sina investerare om vad detta är för typ av produkt? Absolut inte säger jag!
Se även denna relaterade tråd:
https://rikatillsammans.se/forum/t/kanner-ni-som-sparat-i-etiska-fonder-och-andra-hallbara-fonder-som-valt-bort-vapen-och-forsvarsindustrin-ett-personligt-ansvar-for-att-sveriges-forsvarsformaga-inte-ar-vad-den-borde/31695/25
(Sedan jag ursprungligen skrev detta inlägget så har uppenbarligen moderatorerna raderat tråden ovan, tråkigt då jag tyckte det var ett viktigt ämne. Dock säger rubriken det mesta.)
ESG-hysterin har verkligen gjort så att investerare omedvetet påverkar samhället på ett sätt som de ofta inte vet och förhoppningsvis inte önskar, och köper grisen i säcken vad gäller investeringarnas sammansättning!
Det som blir allt mer uppenbart är att finansindustrin som vanligt skiter i alla andra förutom sig själva, de struntar i samhället och de struntar i sina sparares pengar, allt handlar om att de vill sälja och tjäna pengar, tro inget annat!
När någon säger “ESG” skall du fråga “Varför det!”

?