Avanza USA - Varning! - ESG Gone Crazy? - Väldigt konstig sammansättning, jag tror många sparare skulle bli förvånade om de tittar på innehaven! När någon säger "ESG" skall du fråga "Varför det?"

Mycket konstiga innehav, som jag inte tror den som slött väljer en billig USA-fond väntar sig!

Speciellt inte då de kallar sig “indexfond”, då går nog de flestas tankar till t.ex. S&P500, Russel 2000 eller liknande. Här får man något helt annat!

Avanza

Idag 2022-03-11:

Största innehav

Tittar man däremot på de största bolagen i USA sett till börsvärde:

Largest American companies by market capitalization

då får man backa till 53:e plats för att hitta fondens nr 10 i storleksordning, Lowe’s!

Detta är väl helt sjukt?

Vad jag kan se så har fonden någon sorts ESG-vinkel, hur det nu kan anses ESG att förstöra folks tänder och hälsa med Coca Cola och Pepsi; men det känns inte som det förklarar den mycket konstiga sammansättningen. Snacka om skrivbordsprodukt. Home Depot är nr 2 men har egentligen börsvärde nr 17.

AMUNDI INDEX MSCI USA SRI PAB UCITS ETF DR seeks to replicate, as closely as possible, the performance of the MSCI USA SRI filtered PAB Index (Total return index). This ETF has exposure to large and mid-cap companies of the US market using a best-in-class approach by only selecting companies that have the highest MSCI ESG Ratings. It incorporates exclusion criteria on Nuclear power, Nuclear Weapons, Tobacco, Alcohol, Gambling, Controversial Weapons, Conventional Weapons, Civilian Firearms, Oil & Gas, Thermal Coal, Fossil Fuel Reserves, Genetically, Modified organisms (GMO) and Adult Entertainment and each constituent weight is capped at 5%. Additionally, about climate transition, the fund meets the EU Paris-aligned benchmark (EU PAB) regulation minimum requirements.

https://www.amundietf.se/retail/product/view/LU1861136247

Har de formella ESG-parametrarna skruvats upp till MAX här för att skapa detta missfoster?

Informerar Avanza på ett tydligt sätt sina investerare om vad detta är för typ av produkt? Absolut inte säger jag!

Se även denna relaterade tråd:
https://rikatillsammans.se/forum/t/kanner-ni-som-sparat-i-etiska-fonder-och-andra-hallbara-fonder-som-valt-bort-vapen-och-forsvarsindustrin-ett-personligt-ansvar-for-att-sveriges-forsvarsformaga-inte-ar-vad-den-borde/31695/25

(Sedan jag ursprungligen skrev detta inlägget så har uppenbarligen moderatorerna raderat tråden ovan, tråkigt då jag tyckte det var ett viktigt ämne. Dock säger rubriken det mesta.)

ESG-hysterin har verkligen gjort så att investerare omedvetet påverkar samhället på ett sätt som de ofta inte vet och förhoppningsvis inte önskar, och köper grisen i säcken vad gäller investeringarnas sammansättning!

Det som blir allt mer uppenbart är att finansindustrin som vanligt skiter i alla andra förutom sig själva, de struntar i samhället och de struntar i sina sparares pengar, allt handlar om att de vill sälja och tjäna pengar, tro inget annat!

När någon säger “ESG” skall du fråga “Varför det!”

5 gillningar

Avanza USA - marknadens billigaste USA-fond | Avanza Jag tycker de är extremt tydliga med att fonden bara har 130 innehav och vilket index den följer.

Istället för att försöka förlöjliga fonden baserat på två innehav, varför inte vara tacksam på allt annat som exkluderas?

It incorporates exclusion criteria on Nuclear power, Nuclear Weapons, Tobacco, Alcohol, Gambling, Controversial Weapons, Conventional Weapons, Civilian Firearms, Oil & Gas, Thermal Coal, Fossil Fuel Reserves, Genetically, Modified organisms (GMO) and Adult Entertainment and each constituent weight is capped at 5%.

Från https://www.amundietf.se/retail/product/view/LU1861136247

Finns även en fin lättsmält bild för att förstå indexet:

De är tydliga med att fonden har få innehav, och fonden har sen start gått mycket bättre än t.ex. LF USA Indexnära. Knappast grisen i säcken.

8 gillningar

Jag gillar mixen. Har alla utom Texas själv. :+1::muscle:

1 gillning

Är du putt för att rena ESG-fonder går bättre än breda index som käkar upp allt på marknaden? :wink:

1 gillning

Jag tycker inte heller om ESG-investeringar, men de är ju faktiskt tydliga med att det är en sådan fond. Detta är beskrivningen på sidan där man handlar fonden:

Om fonden

Avanza USA beter sig som en indexfond och dess underliggande placeringar speglar ca 130 värdepapper med hög ranking vad gäller miljö, sociala frågor och bolagsstyrning (ESG) på large och mid-cap i USA. Fondens är en s.k. matarfond, vilket innebär att den investerar minst 85 % i en annan fond, och målsättningen är att ge andelsägarna en avkastning som överensstämmer med mottagarfondens utveckling.

Man behöver bokstavligt talat läsa enbart rubriken för att missa detta.

Ungefär hälften av de uteslutna områdena har jag inget emot att investera i överhuvudtaget. Minst två av dem vill jag aktivt ska öka eftersom de är bra för miljö, klimat och att motverka fattigdom. ESG är mest greenwashing.

3 gillningar

Det är mycket svårt att uttala sig om fondens prestanda då de verkar ha ändrat index för den ett flertal gånger. Se A B C nedan. Så jag skulle inte vara så säker som du är.

Fonden verkar vara +75% tidsperioden nedan. Det är bättre än S&P500 (+54%) men sämre än Nasdaq (+77%). Nasdaq har därtill varit uppe i +117% under tidsperioden, men fallit rätt hårt det senaste pga ränteoron.

Jag tror ni har för höga tankar om den genomsnittslige spararen. De flesta läser enbart USA INDEX och “billig” i detta fallet.

Och för de 10% som läser:
Avanza USA beter sig som en indexfond och dess underliggande placeringar speglar ca 130 värdepapper med hög ranking vad gäller miljö, sociala frågor och bolagsstyrning (ESG) på large och mid-cap i USA.”

hur många tror ni det är som efter det inser att denna fonden INTE investerar i Apple, Google (Aphabet), Amazon och Facebook? Väldigt få skulle jag säga. Av de 1-5% som scrollar ner och tittar på största innehav, lär det bara vara 1-2 procentenheter som inser att de av mig nämna bolagen är exkluderade.

Fonden har helt klart fel namn, detta är inte en USA-fond, på det sättet som 99% av befolkningen antar att det är när de hör namnet.

Och ESG-rankingen är ju rena skrivbordsprodukten. Coca Cola och TI får vara med, men inte Google och Apple.

1 gillning

Om man inte bryr sig om att läsa mer än rubriken så bryr man sig nog inte speciellt mycket om vilka företag som faktiskt ingår i fonden heller.

2 gillningar

Just därför är det viktigt att inte ha missvisande namn på fonder.

Denna fond borde heta:
USA Crazy-ESG, 130 companies, 5% max capped
eller något liknande, och så borde de erbjuda en ordentlig USA fond också.

Dessutom har Avanzas egna fonder skiftande ESG-galenskap. Globalfonden vågar köpa Apple (WOW!) och europafonden äger Total.

Varför skulle de erbjuda en egen Usa indexfond när det finns tillräckligt många Usa indexfonder i Avanzas utbud :thinking: ? Spp aktiefond Usa, LF Usa indexnära, Dnb Usa index,Swedbank Robur Assess Usa.

2 gillningar

Avanza Global har ingen ESG-screening alls om inte det ändrats nyligen.

Håller med om att Avanza USA (och Europa?) borde byta namn. Tycker dock det kan räcka med att lägga till t.ex. ESG i slutet av namnet…

1 gillning

Har du inte tänkt på att Sveriges indexfonder kallas alla Sveriges indexfonder från Avanza Zero 30 aktier till Plus Allabolag Sverige indexfond 300 aktier. Även om de följer olika Sveriges index. Alltså från smala till den bredaste. Hur ska vi göra med det :joy:?

Avanza har ju egna fonder för att stärka sitt varumärke som “mycket för pengarna”, i konkurrens med alla andra nya lågprisalternativ, dessutom antar jag att de får viss del av fondavgiften, när sådan existerar, även här.

Tittar vi på Avanza Zero så lyckad de i alla fall få med de största bolagen

Avanza
Largest Swedish companies by market capitalization

på ett någorlunda rimligt sätt. Titta gärna i detalj hur många väldigt normala bolag Avanzas USA-fond utesluter.

Jag är övertygad om att 99% av Avanzas kunder som köpt USA fonden tror att Apple, Google och Amazon ingår.

Menar du att en + 1kr till ESG är -1kr eller 0kr till försvarsföretag?

Om -1: Har du några belägg eller faktiska siffror som stödjer ett sådant påstående att de faktiskt förlorat pengar på grund av ESG? Och inte bara missat en viss högre värdering pga pengarna som inte gick till dem.

Om 0: det blir ju väldigt svepande att säga att det är de som investerar i ESGs fel - i så fall är det väl lika mycket de som inte investerar övh’s fel, de som bara investerar i enskilda aktier osv osv. Varför får inte de skuld för att de inte köper försvarsaktier?

Finns det några belägg för att det påverkas av hur småsparare lägger sina pengar i fonder? Eller är det egentligen helt andra saker som påverkar detta?

1 gillning

Hur har exkludering av svenska försvarsföretag någon inverkan på företagen? Aktierna är ju redan utfärdade för länge sen, och säljs på en andrahandsmarknad? Om aktiekurserna hypotetiskt gick till 0 kr, tror du företaget går i konkurs?

2 gillningar

Det är inte andra människors ansvar att köpa in sig som delägare i aktiebolag. I så fall skulle vi lika gärna kunna kritisera småsparare för att de undviker svenska statsobligationer eftersom de inte “bidrar” till att staten ska kunna låna pengar.

Då kanske de ska pröva att betala konkurrenskraftig lön till sina anställda istället.

2 gillningar

Om de skulle nu göra en eventuellt nyemission, kan de inte emittera fler aktier på ett lägre pris?

Och samma sak här, kan de inte ge fler aktier?

1 gillning