Enligt RSV “Driver du eget företag eller inte får någon tjänstepension får du göra avdrag med 35 procent av lönen eller högst tio prisbasbelopp, 525 000 kronor 2023.”
Jag driver enskild firma och har ingen tjänstepension. Fick svar av skatteverket att jag kunde dra av enligt denna regel, 35 % på överskott, om jag hade stoppat in pengar i en pensionslösning. Han var dock tvungen att fråga kollegor om denna regel, så han visste inte så mycket mer. Ruta 38 i deklarationen.
Någon som kan förklara mer? Stämmer detta? Är det värt med en pensionslösning för mig? I så fall vilken?
Jag fyller 57 i år, är mer eller mindre barista-Fire och drygar ut med firman.
Mycket tveksamt. Visst kan du ta en pensionsförsäkring och göra ovan avdrag. Men du får betala något som heter Särskild löneskatt på 24,26 procent på beloppet. Det avdragna beloppet är dessutom inte pensionsgrundande för statlig pension.
Personligen hade jag bara gjort detta om jag hade legat över brytpunkten för statlig skatt.
Jag jobbar i väldigt liten omfattning i enskild firma och tjänar således under brytpunkten till statlig skatt men sätter ändå av ca 25% av överskottet till en IPS. Vet att det är emot de vanliga råden och att det minskar avsättningen till allmän pension, men tänker att pengar på börsen är bättre än allmänna pensionen där bara en liten andel via premiepensionen kan investeras på börsen.
Det blir också klart lägre årlig avbränning på IPS än ISK nu med nuvarande ISK-skatt. Om alternativet är att ta ut skattade pengar nu och spara dem på ISK.
Men som sagt. Grundtipset är att inte göra avsättning innan man betalar statlig skatt.
Tack för feedback
Tanken är att leva av pengarna från firman plus att jag tar av sparade medel på bankkonto. Sedan finns ca 70 % ISK i global och Sverige indexfonder.
Antar betyder att det inte är så stor idé, även om det kanske minskar skatten.
Pensionsmyndigheten har bra råd här. Du bör ha ett överskott över brytpunkten för statlig skatt för att det ska vara relevant att spara till pension (oavsett om du gör det i firman eller genom avdrag i deklarationen) Du som är egen företagare | Pensionsmyndigheten.