Avdrag för pensionsbesparingar r38/R39

Jag var nyligen i telefonkontakt med Skatteverket och försökte förtydliga de 35% som jag kan dra av från omsättningen för mitt enskilda firma. Detta är en betydande skattereduktion som minskar min inkomstskatt från 69 000 kr till 24 000 kr. Det gjordes klart i samtalet att jag enkelt kan inkludera det där. Men det låter för bra för att vara sant. Eftersom det inte finns någon kontroll, ingen bevisning, inget som behöver lämnas in. Eftersom ingen kan begränsa mig på det sätt jag sparar för min pension. Om jag placerar det i fastigheter, aktier eller bara på banken eller vad som helst.

Det är svårt att säga om det är en vanlig praxis för mindre enskilda firmor med en årlig omsättning på cirka 500 000 kr att alltid sätta in 35% av omsättningen i r38. Det kan vara så att det varierar beroende på företagets specifika situation och behov.

Det är sant att egenföretagare ofta har en nackdel jämfört med anställda när det gäller pensioner, och därför kan en sådan avdrag på 35% hjälpa till att jämna ut den skillnaden något. Det bästa sättet att avgöra om det är en lämplig strategi för ditt företag är att överväga din långsiktiga ekonomiska planering och eventuellt konsultera en skatteexpert eller revisor för råd.

För att få göra avdraget måste du föregående år satt in motsvarande belopp i en IPS hos banken som då skickar kontrolluppgift till skatteverket.

Du kan alltså inte förvalta pengarna själv i fastigheter eller något annat. Dessutom får du betala 24% särskild löneskatt och avsatt belopp är ej pensionsgrundande så det är en dåligt val
såvida du inte tjänar så mycket att du betalar statlig inkomstskatt.

Tack för det snabba svaret Lars. Det är intressant att agenten från Skatteverket i telefonen berättade för mig att det inte behövs något bevis och att jag kan hantera min pensionspengar som jag vill. Investera eller spara hur jag vill för att göra avdraget. Så nu är jag förvirrad. Kanske har den här regeln ändrats? Eller har Skatteverkets agent missförstått mig på något sätt?

Skicka en mailfråga till skatteverket, tror du fått svar från en nyanställd som hade dålig koll. Skulle det vara som du beskriver är det nästan för bra för att vara sant.

Pension beskattas som inkomst av tjänst vid uttag.
Det är viktigt att göra skillnad mellan riktigt pensionssparande och att döpa om ett konto till “pension”.