Så bra att du startade denna tråd. Själv, har jag KAP-KL tjänstepension för kommun o regionanställda. Funderat länge på att byta då Handelsbanken global index tar 0,43% (inkl allt) i avgift om jag förstått rätt. Sverige indexfond (0,65%)) och Svenska småbolagsfond (1,5%) ännu dyrare. Även om man har förhandlat till sig mkt bra ränta på lån så kan det vara värt byta tjänstepensionen till typ amf om man har stor tjänstepensionssumma o mindre mängd lån… Smart som ngn skrev, att ta ut det bästa från flera olika förvaltare.
Dock är ingen av AMFs fonder indexfonder. De skriver själva i sin FAQ (svaret längst ner här: Hur startar jag ett fondsparande hos er? - Frågor och svar - AMF) att de inte håller på med indexfonder utan är väldigt stolta över sin aktivt förvaltade fonder
Personligen ångrar jag därför att jag valde AMF för tjänstepensionen även om avkastningen säkert blir helt okej ändå.
TACK för denna info!! Jag undrade precis det du skriver om eftersom jag var inne på AMF´s hemsida igår och såg att de hade många aktivt förvaltade fonder. Jag letade efter fondernas statistik på avkastning och avgifter men lyckades inte hitta. Jag vill ju inte ha några aktivt förvaltade fonder heller utan önskar indexfondförvaltning med låg avgift för tjänstepensions-placeringen.
Jag tillhör pensionsavtal PA16
Här är en enkel lista med länkar till de olika bolagen.
- AMF: Fondkurser och fondlista - hitta alla AMFs fonder | amf.se (inga indexfonder)
- Futur: Fondutbud | Futur (har Storebrands indexfonder)
- Handelsbanken: Fondlista PA16 hållbarhet | Handelsbanken (har sina Critera – indexfonder)
- Länsörsäkringar Fondkurser - jämför och hitta rätt i fondlistan - Länsförsäkringar (har mängder med indexfonder)
- SEB: Fondlista | SEB (har sina indexnära fonder)
- Swedbank har tagit bort filtreringen på valbara fonder, så där är det svårare att se.
Kåpan Aktieval 0,09 % kostnad 100% aktier. I huvudsak index upplever jag det som. Dock traditionell försäkring så du får den fördelning de valt åt dig. Du slipper dessutom den årliga avgiften på 75kr som Handelsbanken tar ut (även andra inom PA16 har den avgiften utöver fondavgiften).
Under utbetalningstiden minskar dock aktiedelen ordentligt så är tanken att ha mkt aktier även under pensionen så bör man byta innan dess.
Tack för info, trevligt med så låg avgift. Jag undrar dock över vilket avkastning Kåpan ger?
Det vet man inte, stor del Sverige i portföljen och en del riskkapitalfonder i innehavet som kanske ökar risken. Valutasäkrat en del av portföljen också vilket kan vara ett plus eller minus beroende på kronans utveckling.
Historisk avkastning för Kåpans aktiedel finns att jämföra med andra entrelösningar på konsumenternas.