Hej! Är på gång med att sätta upp mitt första AB för att köra konsultverksamhet inom IT-branschen. Går från att vara anställd på ett konsultbolag till underkonsult.
Jag har en ganska nischad kompetens som det inte finns alltför många av i Sverige/Europa, trots ett stort behov, samt känner till vad mitt timpris mot kund är, så jag känner att jag har en bra utgångspunkt vid avtalsskrivning.
Min stora fråga jag har just nu är egentligen ang. timpris och avgift/marginal för konsultbolag och framtida konsultmäklare.
Vad är en rimlig avgift/marginal för konsultmäklare att lägga på en egenkonsults timpris?
Vad anses vara en låg marginal/hög marginal? 5%/20%?
Har hittills lyckats hitta ganska lite information om detta online (några enstaka posts med siffror mellan 5-15%).
Skulle vilja få lite input på detta så att jag inte hamnar på helt fel nivå från början.
De flesta mäklare tar % på debiteringen.
Jag har gått via ett IT-bolag som tog 50:-/timme vilket var galet lågt. Iofs så kom jag med en färdig affär - jag behövde bara hitta en mäklare/ett bolag som hade ramavtal med just detta bolag.
Den som har varit billigast av de jag har använt har tagit 5%. Vanligt är 10 (upp till 15%). Kvadrat är vad jag vet dyrast med 25% har jag för mig men de har ett lite annorlunda upplägg.
Ang timpris så har du lättare att få vad du vill om du kan slippa ramavtal. Eller om du kan komma undan i någon av undantagsparagraferna i ramavtalen - då är det friare.
Jag går via Kvadrat, de tar 17% men är också helt enastående om man är en socialt lagd person som gillar sociala evenemang och konferenser, kunskapsdelande och nätverkande. Jag har fått mängder av extra kollegor som alla är proffs på det dom gör, och de delar gärna med sig.
Annars finns det som nämnts ställen som tar runt 10% men där du inte får någonting tillbaka, ett bättre alternativ för folk som inte vill umgås.
Tack så mycket för era svar!
17% marginal tolkar jag då som i övre kant med extra fördelar som man kanske inte får hos mäklare med lägre marginal, annars runt 10%. Även hört om marginaler på 1.5% men det känns väldigt ovanligt…
Jag har mycket liknande fördelar som Kvadrat verkar erbjuda (gemenskap, kunskapsdelning, div utbildningar och partnerskap) hos min första uppdragsgivare så jag ska ha det i åtanke.
Fixar de liksom uppdrag åt en? De har väl egna säljare som jag förstår de? Eller är de mer likt en mäklare men med allt de du nämnde och man förväntas själv hämta in uppdrag?
Är nämnligen sugen på kvadrat men skulle inte vilja de tar 17% och jag hittar ett underkonsult uppdrag som de i sin tur tar 10-15%.
Tänker de 17% kan ju va värt om de sitter på ramavtal och direktavtal
Ja de har anställda säljare som hjälper dig att hitta uppdrag, ramavtal finns. Spana in deras hemsida, går att beställa hem Kvadratboken gratis tror jag. Den innehåller det mesta en kan fundera över
Vissa är så låga att de även kan vara under 1 %. Då handlar det om en annan typ av affär, t.ex. i så kallade “övertagsaffärer”, där mäklare inte behövt hitta och sälja in en konsult utan bara administrerar eller om de agerar MSP (ungefär som en inhyrd inköpsavdelning). Det finns även något vi kallar “automatiserade mäklare”, vilket är webbplatser som liknar Brainville, men som faktiskt tar del av affären. Dessa har troligtvis oftast en relativt låg marginal eftersom de inte behöver utföra så mycket jobb.
En vanlig marginal är 10 %, men det finns gott om exempel både under och över den.
I Brainville ser vi inte vilka marginaler mäklarna tar då vi inte själva tar del av affären. Vi är ju bara en marknadsplats som samlar marknadens uppdrag till ett ställe - runt 40.000 om året.
Lyfter den här gamla tråden då jag tycker konsultmäklarbranschen är tjuvarnas marknad.
Som konsult får du betala allt från under 1 procent till 10 procent för att mäklaren ska vidarebefordra en faktura i månaden. Det är givetvis helt oskäligt att betala flera hundra tusen om året för detta, under 1 procent är rimligt att betala för administrationen. Någon kvalificerad tjänst rör det sig knappast om, mäklare vill sälja volym och därmed skickar man bara in lowest bidders som kandidater vilket också kraftigt förenklar deras urvalsprocess. Följaktligen föredrar man juniora kandidater vilket innebär att slutkunden går miste om kompetens och snittpriserna hålls nere. Slutkundens inköpsavdelning premierar förstås mäklare som håller nere priserna, någon kvalitativ aspekt på urvalet existerar inte.
Hur borde det vara då? Det borde förstås handla om en engångskostnad på samma sätt som en rekrytering för en anställning. Då skulle mäklaren faktiskt behöva göra en kvalitativ urvalsprocess och slutkunden få rätt kompetensförsörjning.
Finns ett ännu värre otyg: mäklare i två led. Kunden har ramavtal med ett antal mäklare, som i sin tur anlitar andra bolag för att ragga kandidater. Båda bolagen får % på affären från konsultens timrate
Money for nothing…
Mervärdet dessa blodiglar ger är negativt. Konsulten blir blåst, och företaget som anlitar konsulten får betala för luft.