Avida kreditskydd, negativ avtalsbindning?

Någon mer som har fått mejl från Avida idag? Jag har Avida Black som motsvarar det gamla Santander Mitt Kort. Jättebra kreditkort för resor då valutapåslag och årsavgift är 0.

De har infört kreditdkydd som ska vara en försäkring om man inte kan betala sin skuld. Dessutom ingår någon extra förmån, psykologstöd eller liknande. Gäller från 1 maj 2026 och utan kostnad fram till 31 juli. Därefter kostar det 0,9 % av fakturabeloppet, dvs en månad med inköp gör 20 000 ger en extrakostnad på 180 kr per månad. Vill du inte betala detta måste du aktivt säga upp försäkringen (som du inte själv har tecknat ).

Jag sade upp den direkt då jag inte behöver den. Men det här är väl ändå olagligt? Negativ avtalsbindning? Om inte, ni som har Avida, glöm inte att säga upp försäkringen. Jag har också skickat meddelande till kundtjänst om detta.

4 gillningar

Negativ avtalsbindning (reservationsanslutning) är lustigt nog OK när det kommer till just gruppförsäkring. Ett av få områden.

1 gillning

Jo, jag kan förstå att det gäller om man ingår i en grupp och något ingår som inte ger individen en direkt ökad kostnad. Ett bra exempel är väl hemförsäkring som ingår i avgiften till några LO-förbund?
Men det här är ju en individuell försäkring som har en direkt kostnad per månad som individen får betala. Stämmer det du skriver även för detta exempel?

1 gillning

Yes, frivillig gruppförsäkring. I det här fallet antagligen en frivillig gruppersonförsäkring.

Se FAL 19:1: ”frivillig gruppersonförsäkring: gruppersonförsäkring som gruppmedlemmarna ansluter sig till genom egen anmälan eller genom att inte avböja försäkringen”.

2 gillningar

Tack för svar. Extra bra att du anger källa. Jag har lärt mig nya saker också i dag :grinning_face:

1 gillning

Verkligen det lilla! Varje dag är en bra dag för att lära sig något nytt :smiling_face:

Hur gjorde du det? Hittade inget om det.

Web: Logga in, välj Mitt konto, Klicka på kreditskydd.

I appen gör man liknande, men man väljer försäkringar direkt efter inloggning när man hamnar på kort. Scrolla nedåt.

5 gillningar