Jag har skaffat komplettbanks kort och är jättenöjd men det är en försäkring som var gratis ibörjan men det är den inte nu längre utan kostar 450kr/mån ganska mkt tycker jag är det inte bättre att investera dem? Och hoppa den försäkringen ![]()
Vad är det för försäkring?
Det är en betalskydds försäkring, jag tycker det låter dyrt
Så här stod det i mailet, det ingick från början
Hej Patrik Valberg
Den kostnadsfria perioden för betalningsförsäkringen avslutas denna månad. Försäkringen är giltig till dess att den sägs upp och kostar 0,9 % av utestående kredit i slutet av varje månad.
Betalningsförsäkringen är en ekonomisk trygghet för dig och din familj. Om du blir sjuk eller arbetslös kommer försäkringen bidra till att betala månadskostnaden för krediten. Vid dödsfall täcker betalningsförsäkringen utestående kredit.Betalningsförsäkringen täcker inte arbetslöshet för enskilda näringsidkare.
0.9% per månad!! Låter hysteriskt dyrt! Den skulle jag sagt upp per omgående, om jag inte visste att jag skulle få betalningsproblem.
Mvh
F
Vad bra då gör jag det tack👌
Samma sak hände mig i januari när jag tog billån hos Wasa Kredit.
Jag hade ordnat ett nytt lån i telefon. Självklart har jag och försäljaren snackat låneperiod, osv men vi pratade aldrig om något slags av betalningsförsäkring. Kontraktet fick jag hemskickat och då var det bara att skriva under och returnera.
… sedan fick jag min första faktura. Kontrolfreak som jag är tittade jag på den och kollade. Beloppet vara lite högre på första fakturan. Det brukar vara så pga uppläggningsavgift osv men sedan såg jag att det stod en till rad:
“Låneskyddsförsäkring 2021-01-07 - 2021-02-28 0,00 kr
fri 3 månader. Kontakta oss för att avsluta försäkringen.”
Det var en otrevlig överraskning. Sådant hade vi inte pratat om i telefon och när jag tittade extra noggrann i kontraktet nämndes det inte heller. Dessutom var det någonting jag verkligen inte ville ha. Jag ser ingen risk att jag inte kan betala av lånet och om jag till exempel skulle förlora mitt jobb har jag redan annat ekonomiskt skydd.
Jag minns inte hur dyrt det skulle bli men när jag grävde fram beloppet på deras webbsida var det rätt så saftigt. Jag förmodar att han försäljare som jag pratade med bara bockade in valet “för mig” när jag tog lånet… eller så är det standard-“villkor” för alla. Jag tycker det är lurigt i alla fall. Precis för att det är gratis de första 3 månaderna är det lätt att missa! … särskilt för alla som bara slår på autogiro och glömmer.
Jag ringde deras kundtjänst med detsamma och bedde dem att ta bort försäkringen. När jag också frågade hur det hade blivit så fick jag egentligen inget bra svar och endast en ursäkt.
Nu har jag lånet och amorterar varje månad men jag kommer aldrig ta ett nytt hos dem. När jag läser din erfarenhet hos Komplett verkar det vara fler bolag som håller på med sådana konstigheter.