Komplettbank, hur fungerar deras ”insättningsgaranti”?

Fick nyss ett mejl från komplettbank om att mitt sparkonto fått högre ränta (3.00%). Tror de erbjuder det till folk som flyttat sina sparpengar från komplettbank.

Fria uttag, gäller från första kronan etc.

Dock har de inte någon svensk statlig insättningsgaranti utan någon norsk variant. Hur skyddad är man som svenskt av ett sådant?

Tog dels ut pengarna för att Landshypotek erbjöd 2.50% (KB har 2.35%) och dels pga insättningsgarantin.

Enligt informationen jag har så har du skydd på samma sätt som om det hade varit den svenska insättningsgarantin men här att det sköts från Norge där de har upp till 2 milj NOK alternativt upp till 100 000€ om du har pengarna på en Norsk banks filial i annat land än Norge.

Det står på hemsidan att du skall få pengarna inom 7 arbetsdagar vid ev. konkurs.

1 gillning

Har du alltså inget sparande på sparkonto hos Komplett bank nu? Jag kanske ska flytta ut för att få samma erbjudande då :slight_smile:

1 gillning

Även jag fick mail om det idag där de berättar att de höjer räntan på mitt sparkonto från 2023-03-02
Jag har ett saldo på 0,68kr där just nu.
De skrev nedanstående i mailet.
“Detta erbjuds ett begränsat antal kunder, och du är en av dem som får en extra bra ränta på sparkontot”

De hade en liknande grej förra året där en kompis fick mail om högre ränta och då var jag inte kund där. När jag öppnade sparkontot då så fick jag en lägre ränta än kompisen.
Jag skrev ett då ett meddelande till dem och fick svar ett par dagar senare

“Vi har höjt sparräntan för några få kunder på Komplett Bank. Naturligtvis får även du den förmånen.”

Så mitt tips är att testa att skriva ett meddelande till dem när du är inloggad på din kundprofil.

Kanon tack för tipset, jag testar, återkommer i tråden om det fungerar :slight_smile:

Jag hade men flyttade till Landshypotek pga bättre ränta.

Jag har ni buffert i sparkonto och att överföra pengar till KB är inte smidigt utan måste göras via en betalning med OCR. Landshypotek är mycket enklare där man har ett eget konto.

Just nu funderar jag om 30kr/mån (innan skatt) är värt KB klumpiga process.

1 gillning

Jag personligen gör så pass få överföringar så det är inte något större problem med 1-2 dagars överföring.
Men så hög ränta som möjligt vill jag gärna ha, och mentalt så känns månadsutbetalning av ränta bra😊

Jag skrev till Komplettbank för två veckor sedan och frågade varför jag inte fått 3% och det tog lång tid att få svar men igår skrev de att “de har höjt min ränta till 3%”.

Rörligt? Trots att det står 2,35% på deras hemsida?

Det gick ut ett mail för drygt två veckor sen till ett begränsat antal kunder om att de fått höjd ränta på rörligt sparkonto till 3%. Jag var inte en av dem utan hade fortfarande 2,35%, så jag skrev helt enkelt till dem och frågade varför jag inte fått 3%.

Jag fick nog mejlet just för att jag tömde mitt sparkonto hos de och flyttat det till en annan bank.

Är ny kund vid komplett. Skickade ett meddelande till dom och efterfrågade högre ränta, vilket jag fick.

Har ni bra erfarenheter av sparkontot vid dom?
Flera omdömen på nätet gör mig något skeptisk…