Avida sparkonto

Fick mejl idag i min inkorg att Avida finance har höjt räntan på deras MAXkonto till 3,3% som gäller från 1 Juni 2023. Jag har även kollat in kundomdömen på trustpilot om Avida och enligt kunderna där har Avida fått betyget 4,6/5 och hela 74% har gett Avida 5 stjärnor. Är trustpilot en bra seriös omdömessajt man kan lita på?

Jag har öppnat ett MAXsparkonto där och tänkte börja spara där istället. Hade Avanzas egna sparkonton förut med 3% effektiv ränta.

Avida MAXsparkonto har jag aldrig sparat i förut men tänkte testa. Någon som har tidigare erfarenhet av Avida MAXkonto?

Avida täcks av insättningsgarantin. Så känns de vettiga i övrigt och erbjudandet känns lockande är det väl bara att testa?

Men trustpilot och liknande tjänster ger jag inte mycket för. Enda gången de verkar stämma mer “på riktigt” är när alla är överens om att ett ställe är uselt. Det är lite som betyg på IMDB, lita bara på de riktigt låga.

4 gillningar

Tack för svar. Kommer testa Avidas MAXsparkonto när mina sparkapital kommer in till min bank från Avanza sparkonton. Enda skillnaden är att på Avida MAXspar får man manuellt föra över kapitalet eller skapa en överföring med autogiro. På Avanza spar gick överföringen automatiskt med clearingnummer.

Jag har avida sen länge och det funkar problemfritt

2 gillningar

Jag har huvuddelen av mina pengar där och hittills fungerar det bra.

Tidigare när jag snurrade runt pengarna på olika banker var det skillnad hur man loggade in - mer eller mindre knöligt. Men nu har alla BankID så på det hela är det bara räntan som skiljer dom åt.

Har ställt en hel del frågor till kundtjänster och alla har svarat snabbt. Och hittills har jag fått ut mina pengar … :slight_smile:

2 gillningar

Jag såg att Avida har 3.85% rörlig ränta. Funderar på flytta över mitt sparkapital från avanza där jag bara har 2 25% ränta. Är det safe på avida? Antar att räntan inte betalas ut månadsvis? Kan jag få ut räntan fortare om jag flyttar bort mina pengar från avida efter några månader till någon annan bank och stänger kontot? Bör jag sprida ut mitt kapital på flera olika institut eller sätta in en mille på ett och samma?

betalar de ut räntan månadsvis eller årsvis? kan man sätta in och flytta pengarna med bank-id eller behöver man hålla på fylla i och skicka in pappersblanketter genom traditionell post?

har du fortfarande dina pengar hos avida? hur smidigt är det flytta dem därifrån? går det göra via bank id?

Ja mobilt BankID för att ta ut pengar från Avida och jag brukar få ut pengarna samma dag.

1 gillning

Har haft Avida till och från under ett antal år, inga problem hittills. Räntan kapitaliseras vid årsskiftet. Om du väljer att avsluta kontot kapitaliseras den intjänade räntan i samband med att kontot avslutas (enligt info på Avidas hemsida). Insättningsgarantin ersätter upp till 1.050.000 kr så behövs inte fler institut.

1 gillning

Tack för info. Kan man sätta in och ta ut pengar mha Trustly? Eller måste man fylla i bg-nummer alt hålla på skicka in ansökan om uttag manuellt pappersvägen via post? Hur lång tid tar det att ta ut pengarna? Såg att Santander väntar med utbetalningar i 31 dagar t.ex

Det funkar fint med Bank-ID. Brukar ta en bankdag innan du ser insättningen.

1 gillning

Nej inte Trustly. Bankgiro och ocr nummer. Inget manuellt för att ta ut. Det tar ca en dag beroende på vilken bank du har.

Santander Mitt spar+ ränta 3,45% utbildning 31 dagar från begäran. Santander Mitt spar ränta 2,85% utbetalning inom 1–2 dygn.

2 gillningar

Varför håller Santander pengarna i 31 dagar? Får man ränta under dessa dagar? Blir som att binda sig en månad då, dvs inte rörligt

Vad händer om man råkar fylla i kontonumret till Swedbank fel eller inkluderar kontrollsiffran? Vill inte råka ta ut pengarna till någon annans konto. Därför det känns tryggare med Trustly så man kan logga in och se sina konton

Har inte haft det kontot så vet inte svaret. Skulle inte tro att du får ränta för tiden som den blir kvar.

1 gillning

Man fyller i vart man vill ha pengarna insatt på och då kan du kontrollera att du fyllt i rätt. Sen ändrar man inte det förifyllda kontot utan man väljer bara att ta ut och då kommer det till det förifyllda kontot man valt från början.

1 gillning