Har svårt att hitta en bra beskrivning av avsnittet om att köpa BR. Med den höga kvalitet som podden normalt har blir betyget den här gången: Sämsta avsnittet med råge.
@janbolmeson som i vanliga fall åtminstone har lite koll på ämnena och gästen @MikaelGoldstein sitter stundtals och spånar och gissar om vartannat om saker de inte har tillräcklig kunskap om. Förstår att det är tacknämligt för en författare att få delta i en podd för att få lite skjuts i försäljningen. Upplevelsen efter podden är dock att det är en lekman som inte kan tillräckligt om sakområdet.
Det finns mycket om BRF jag inte kan, men med de erfarenheter jag samlat på mig bl.a. efter att ha varit styrelseledamot i två nyproducerade och en “ung förening i gammalt hus” är det uppenbart att det förekommer många faktafel, konstiga slutsatser och ren FUD (fear, uncertainty and doubt). Det var utmanande att lyssna på hela avsnittet, men det gick med ett antal “andningspauser”.
Med det sagt finns det absolut ett antal poänger och tankar som en BR-köpare behöver ta med sig. Tyvärr väger det inte upp helheten. För att gottgöra bör ni inom kort bjuda in folk som faktiskt kan BR(F) på djupet. T.ex. någon som kan mäklarens roll (från mäklarförbundet?), någon som kan BRF-ekonomi (från ekonomisk förvaltare?), någon som kan processen för nyproduktion (lämplig representant från byggherre eller lämplig jurist?), någon helt vanlig men kunnig styrelseledamot (inte jag, jag kan för lite). För att toppa bör ni också läsa på lite själva, kanske kan @carolinebolmeson som hade intressanta och relevanta frågor och perspektiv ta ledartröjan.