Avsnittet bästa fonderna 2021

Jan, du skriver om en undersökning om hur sur stor andel av fonderna klarar av att vara på den bästa halvan 5 år i rad. Det kunde 16%
Om det hade varit slumpen som styrde hade det endast varit 3% som klarat det. 50% chans 5 gånger i rad är en chans på 2^5= 1/32 = 0,0312 = 3,1%
Resultatet på 16% är en extrem överrepresentation (5 gånger högre än förväntat) av fonder som klarade av att vara på övre halvan 5 år i rad. Det säger mig att det inte är slumpen som avgör deras resultat. Troligen hade dom rätt i antagandet av en viss trend på marknaden.

Du verkar inte ha tagit hänsyn till survivalship bias i din beräkning?

Lite osäker på exakt hur man ska räkna och varför att jämföra med individuell slump känns fel.

Om vi delar upp fonderna i tre högar efter performance, så skulle man kunna resonera att om skicklighet styr, så borde den bästa tredjedelen vara så pass bra och stabila över tid att de även när det går dåligt inte halkar nedanför mittstrecket. I så fall blir förväntat utfall 33%.

Menar du att så otroligt många fonder försvinner att dom 16% som legat på övre halvan 5 år i rad motsvarar 3,1% om alla fonder hade funnits kvar? Nu vet jag inte hur jag ska kompensera för fondbortfall men man kan ju förmoda att det är större bland fonder på förlorarsidan.

Du gör en lite för grov förenkling men i princip är det precis det som sker ja.
Varje år sorteras mängder bort för att de har dålig historik. Kvar blir de med bra historik.

Se spiva, 77,97% av amerikanska large cap fonder underpresterade S&P500 senaste 5 åren, 71,24% senaste 3 och och 63.17% 1 års basis (till mitten av 2020).

Se även denna Yale-artikel där man studerat om de fonder som tidigare gått bra har större sannolikhet att göra det kommande tid (spoiler, det har dem inte).